کاشت دندان طبیعی توانسته در علم دندان پزشکی تحولات عظیمی را به وجود آورد و باعث شود فرد بدون اذیت شدن و احساس ناراحتی به راحتی غذا بخورد و حرف بزند. کاشت دندان یکی از موثر ترین روش های جایگزینی برای دندان های که به دلیل پوسیدگی شدید دندان ها ، ضربه ، عفونت و ابتلا به بیماری های لثه از بین رفته اند ، می باشد. همه ما کم و بیش با روند کاشت ایمپلنت آشنا هستیم و می دانیم که دندانپزشک برای کاشت دندان در فک نیاز به سوراخ کردن استخوان فک دارد ، اما شاید هیچ یک از شما با آن طرف قضیه یا همان عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان آشنا نباشد و زمانی که پزشک به شما بگوید که برای کاشت نیاز دارید تا پیوند استخوان انجام دهید بترسید و دچار استرس و نگرانی شوید.

ابتدا باید بگویم که این پروسه ترس و نگرانی ندارد و شما باید آرامش خود را حفظ کنید و به اموری که دندانپزشکتان می گوید عمل کنید تا دچار مشکل خاصی نشوید. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با روند درمانی می تواند به شما کمک بسیار بزرگی کند. از همین رو در این مقاله دکتر محمدرضا باقری بهترین و مجرب ترین متخصص کاشت ایمپلنت در دهان در زعفرانیه و شمال تهران ، قصد دارد مطالبی را در رابطه با اینکه در چه زمانی دندانپزشک عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان را پیشنهاد می کند ، پیوند استخوان چگونه انجام می شود ، چه مزایا و معایبی دارد بیان نموده اند که در ادامه این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

 

پیوند استخوان چگونه انجام می شود ؟

همه ما فکر می کنیم که استخوان یک جسم بسیار سخت و مستحکم می باشد که هیچ وقت تغییر حالت نمی دهد. اما حقیقت این است که استخوان های ما در تمامی طول عمر در حال تغییر حالت می باشد. این موضوع در استخوانی که دندان بر روی آن قرار می گیرد و آن را حمایت می کند هم می تواند مفید باشد و هم مضر در شرایطی که فرد به دلیل بی دندانی استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشید عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان روشی مناسب و مطلوب است.

پیوند و اتصال استخوان دندان روشی است که برای افزایش مقدار استخوان در بخشی از فک که استخوان آن تحلیل رفته است و نیاز به حمایت دارد انجام می شود. استخوان مورد نیاز ممکن از نواحی مختلف بدن تامین شود با انجام جراحی به استخوان فک جوش و متصل شود. در برخی از مواقع نیز دندانپزشک از استخوان مصنوعی استفاده می کند. پیوند استخوان برای کاشت دندان یک جراحی سرپایی است.

پیش از انجام جراحی ، دندان پزشک برای راحتی کار و جلوگیری از هر گونه ناراحتی برای بیمار از بی حسی موضعی یا آرام بخش استفاده می کند. پس از آن ناحیه تحت درمان را تمیز کرده و بافت لثه را برش می دهد تا ناحیه ای که به پیوند استخوان نیاز دارد را تعیین نماید.

اگر استخوان مورد نیاز از بدن خودتان تامین شود ، دندانپزشک برشی را برای دریافت بافت سالم استخوان ایجاد می کند. پس از آن نیز استخوان تامین شده به ناحیه مورد نظر متصل می شود و در آخر محل برش با بخیه بسته می شود. زمان ترمیم و اتصال استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

آیا تمامی افراد نیاز به پیوند استخوان دارند؟

ممکن است با خواندن متن فوق این سوال برایتان به وجود آید که آیا تمامی افراد باید پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام دهند؟ در پاسخ به این سوال بهترین متخصص پروتز های دندانی در زعفرانیه و شمال تهران این چنین می گویند که همه افراد به عمل پیوند استخوان نیاز ندارند و این پروسه بعد از بررسی وضعیت دهانی بیمار و طبق تشخیص دندانپزشک پروتز های دندانی باید انجام شود.

لازم است بدانید کاشت دندان بهتر است در همان روزی که دندان کشیده می شود انجام شود تا نیازی به این فرایند نباشد. اما تاسفانه در بیشتر موارد شاهد آن هستیم که افراد بعد از کشیدن دندان دیر برای ایمپلنت گذاری به دندانپزشک مراجعه می کنند. افرادی که استخوان فکشان آسیب دیده یا اینکه استخوان های آن ناحیه از تراکم کافی برای کاشت پایه برخوردار نیستند کاندیدای پیوند استخوان در ایمپلنت دندان هستند.

عزیزانی که قصد دارند کاشت ایمپلنت انجام دهند ، می توانند برای بررسی های بیشتر و انجام معاینات کلی به کلینیک دکتر محمدرضا باقری بهترین متخصص کاشت طبیعی دندان و جراحی پیوند استخوان در زعفرانیه و شمال تهران مراجعه نمایید.

چگونه برای پیوند استخوان آماده شوم؟

برای انجام این پروسه نیاز به آمادگی خاصی نیست ، معمولا یک دستورالعمل به شما داده می شود تا با باید ها و نباید های این پروسه آشنا شوید. معمولا این موارد شامل :

  • از خوردن و آشامیدن هر نوع خوراکی از 8 الی 12 ساعت پیش از عمل جراحی پرهیز کنید. چرا که باید برای انجام این پروسه تحت بیهوشی یا بیحسی موضعی قرار بگیرید.
  • اگر دارویی مصرف می کنید ، حتما دندانپزشک خود را در جریان مصرف آن قرار دهید. به خصوص دارو های رقیق کننده خون که می توانند عارضه خونریزی در جراحی بینی را افزایش دهند.
  • برای برگشت از محل درمان ، برنامه ای بریزید که نیاز نباشد خودتان رانندگی کنید ، در چنین مواردی بهتر است با خود یک همراه داشته باشید. چرا که در این مدت زمان ممکن است تحت تاثیر آرام بخش باشید.

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان - دکتر محمدرضا باقری

 

انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

  • پیوند حفره دندان

یکی از متداول ترین نوع پیوند استخوان پیش از انجام مراحل کاشت دندان ، پیوند در حفره دندان می باشد که در آن از استخوان آلوئولار محافظت می شود و از تخریب و آسیب دیدن آن پس از کشیدن دندان جلوگیری می کند. در این روش مواد پیوندی ، مستقیما در داخل حفره دندان کشیده شده قرار داده می شود و قاعده سختی برای ایمپلنت آماده می کند. معمولا بعد از انجام این نوع پروسه پیوند استخوان به چهار تا شش ماه زمان نیاز است تا استخوان کاملا سخت شود و بتوان کاشت دندان را انجام داد.

  • پیوند قطعه استخوان

زمانی که جراحت های بزرگی در دهان و فک به دلیل  حادثه یا اصابت ضربه به وجود آید ، نقص فک را می توان با پیوند یک قطعه استخوانی بزرگ که از عقب فک ممکن است برداشته شود ، جبران نمود. در این تکنیک استخوان با پیچ تیتانیومی در جای خود ثابت می گردد تا به مرور به استخوان اطراف جوش بخورد. سپس بعد از خوش خوردن و بهبودی کامل ، قطعات ایمپلنت را می توان در این ناحیه جایگذاری کرد.

  • پیوند ستیغ فک

گاها فک به اندازه کافی پهنا برای قرار گیری پایه ایمپلنت و نگهداری از آن را ندارد. در چنین مواردی نیاز است برای افزایش پهنای فک از استخوان انسانی استفاده می شود. معمولا برای کاشت دندان بعد از این نوع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان زمان بسیار زیادی نیاز است. بهتر است در این خصوص و زمان مورد نیاز آن با پزشک خود صحبت کنید چرا که وضعیت سلامتی و جسمانی شما تعیین کننده زمان نهایی می باشد.

  • لیفت سینوس

معمولا فک بالا به اندازه کافی سخت نمی باشد که بتواند ایمپلنت را در خود نگه دارد. زمانی که نیاز به قرار دهی پایه ایمپلنت در فک بالا باشد ، معمولا از پیوند استخوان برای این کار استفاده می شود. استخوانی که به فک بالا اضافه می گردد پشتبانی خوبی را راهم می کند. به دلیل حساسیت آناتومی حفره سینوس ها ، ممکن است چهار تا نه ماه زمان نیاز باشد تا استخوان پیوند داده شده به درستی بهبود یابد و آماده پذیریش پایه ایمپلنت باشد.

چرا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز است؟

همانطور که می دانید و در مقاله مربوطه توضیح دادیم ، ایملنت ها دارای 3 جزء فیزیکی اصلی می باشند که به ترتیب فیکسچر ، اباتمنت و روکش دندانی نام دارند. فیکسچر که همان پایه و نگهدارنده ایمپلنت محسوب می شود روکش دندان را بر روی خود حفظ می کند.

این قسمت از ایمپلنت نیاز به پیوند و ادغام با استخوان فک دارد تا بتواند به خوبی نقش یک دندان طبیعی و درست را ایفا کند. اما ممکن است به دلایل متعددی نظیر ایجاد فاصله در بین زمان کشیدن دندان و جایگزینی آن یا موارد ژنتیکی و غیره سینوس ها محدوده خود را تا استخوان فک گسترش داده و از حجم استخوان فک کم کنند.

در چنین شرایطی پایه ایمپلنت فضای مناسبی برای پیوند به استخوان را ندارد و لازم است تا دندانپزشک با افزایش میزان استخوان فک با استفاده از روش پیوند استخوان ، شرایط لازم جهت کاشت را برای بیمار فراهم کرد.

چرا نبود دندان باعث تحلیل استخوان فک می شود؟

جالب است بدانید که در واقع این دندان ها هستند که استخوان فک را حفظ می کنند. زمانی که دندان های شما از دست می روند و شما هیچ یک از روش های جایگزنی را انجام نمی دهید ، به مرور زمان استخوان های ناحیه بی دندان در نواحی عمودی و افقی تحلیل می رود. این تحلیل می تواند باعث کم شدن ضخامت استخوان فک شما شود یا بر روی ارتفاع آن ها اثر منفی بگذارد. اگر شما سریعا از یک روش جایگزین دندان برای این ناحیه استفاده نکنید و با سهل انگاری به آن بی توجهی کنید ، این تغییرات در استخوان شما نیز به وجود می آید و به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز پیدا خواهید کرد.

به همین خاطر است که پزشک ها اصرار دارند کاشت دندان در اسرع وقت انجام شود ، در چنین حالتی به راحتی از استخوان های فک بیمار محافظت می شود و مانع از بروز مشکلات و انجام روش های درمانی مختلف می شود. اگر کسی دندان خود را بکشد و بعد بخواهد ایمپلنت بگذارد باید سه ماه صبر کند تا استخوان مجددا پر شود و بعد پایه های ایمپلنت را قرار دهد مگر اینکه بیمار در همان روزی که دندان را می کشد ایمپلنت قرار داده شود که این فرایند منوط به شرایط خاصی از قبیل اینکه شرایط استخوانی خوب باشد ، عفونتی وجود نداشته باشد می توان ایمپلنت را قرار داد که اصطلاحا به آن فرش ساکت نیز گفته می شود. 

در غیر این صورت زمانی که دندان کشیده می شود باید بین 2 الی 3 ماه صبر کرد تا فضا پر شود. اگر این زمان طولانی شود و چندین سال بگذرد ، تحلیل استخوان سال به سال بیشتر می شود و دندانپزشک مجبور است تا با استفاده از روش های مختلف ابتدا اقدام به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان کند و سپس کاشت را انجام دهد. در صورتی که تحلیل استخوان خیلی زیاد باشد در برخی از موارد باید از ایمپلنت های با طول کوتاه تر یا short implant استفاده کرد یا از پیوند های وسیع تری استفاده کرد که برای این موارد نمی توان در مطب عملی صورت گیرد و نیاز است تا بیمار برای برداشت استخوان از لگن تحت عمل جراحی و بیهوشی قرار بگیرد.

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان - دکتر محمدرضا باقری

 

چه زمان پیوند استخوان انجام می شود؟

در صورتی که شرایط ذیل وجود داشته باشند پزشک برای کاشت دندان از پیوند استخوان استفاده می کند:

  • در مواقعی که مدتی طولانی از کشیده شدن دندان ها گذشته است.
  • بیماری های مربوط به لثه در فرد به وجود آمده است.
  • بنا بر دلایل مختلفی مانند تصادف و اصابت ضربه شدید ناحیه تحت درمان آسیب شدیدی دیده باشد.
  • وجود داشتن نقصی بزرگ در ناحیه تحت درمان .

آیا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان دردناک است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمینه کاشت و عمل پیوند استخوان وجود دارد این است که آیا این جراحی سخت و درد ناک است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگویم با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از دارو های بی حسی ، عمل پیوند زدن استخوان به هیچ وجه یک پروسه دردناک و غیر قابل تحمل نخواهد بود. با بی حس شدن موضع تحت درمان پزشک با خیالی اسوده و بدون نگرانی این فرایند را پشت سر خواهند گذاشت. البته لازم به گفت است که حضور یک دکتر کاشت ایمپلنت خوب در تهران نیز می تواند در انجام این فرایند به مطلوب ترین حالت ممکن کمک نماید.

مدت زمان جراحی پیوند استخوان

کل فرایند جراحی پیوند استخوان درون مطب یا کلینیک پزشک انجام می شود. وسعت ناحیه تحت درمان مهم ترین عامل در تعیین مدت زمان مورد نیاز می باشد. اما به طور کل حدود 30 الی 60 دقیقه نیاز است تا این عمل انجام شود. بعد از انجام آن نیز 2 هفته نیاز است تا ناحیه تحت درمان ، بهبود یابد و بخیه ها کشیده شوند. بعد از گذشت 3 الی 6 ماه شما دارای استخوانی با کیفیت ، محکم و سالم خواهید بود.

مزایا و معایب پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

بزرگترین و مهم ترین مزیت این فرایند افزایش پیدا کردن ضخامت و ارتفاع استخوان فک است. این بستر هر چه قدر آماده تر و مقاوم تر باشد پایه های ایمپلنت با ثبات بیشتری در آن برای سالیان دور و درازی باقی خواهند ماند.

اگر بخواهیم به معایب و بدی های این فرایند اشاره کنیم تنها می توانیم به افزایش هزینه های آن به دلیل انجام جراحی پیوند استخوان و طولانی تر شدن زمان درمان و دریافت دندان های جدید و سالم اشاره کنیم.

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

همانطور که می دانید بعد از انجام هر پروسه درمانی و زیبایی نیاز است تا بیماران به منظور دریافت بهترین نتیجه از روند انتخابی خود نکات مراقبتی را انجام دهند. این نکات مراقبتی موجب خواهد شد تا بیمار سریع تر بهبود یابد یا در طول دوره نقاهت خود با مشکل جدی و خطرناکی رو به رو نشود. از جمله نکات مراقبتی که بیمارانی که نیاز به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان دارند ، باید آن ها را انجام دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • معمولا بعد از پیوند زدن استخوان فک  ، پزشک برای جلوگیری از بروز عوارضی مانند عفونت آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. حتما همان تعدادی که برای شما تجویز می گردد را استفاده کنید.
  • هر چند در بسیاری از موارد نیازی به استفاده از مسکن نمی باشد ، اما در صورتی که جراح برای این فرایند مسکن تجویز نمود ، باید شما طبق دستور از آن استفاده نمایید.
  • گاها بعد از پیوند زدن استخوان در ایمپلنت دندان ممکن است کمی تورم یا کبودی ایجاد شود که رخ داد این اتفاق کاملا طبیعی است. کمپرس سرد بلافاصله بعد از انجام پروسه جراحی پیوند استخوان ، می تواند به کاهش تورم ، کبودی و حتی درد نیز کمک بسیار زیادی کند.
  • توصیه می شود برای رعایت بهداشت از مسواک استفاده نکرده و به جای آن از دهان شویه های حاوی کلرهگزدین به طور معمول به مدت یک هفته استفاده نمایید.
  • احساس وجود خرده ریزهایی در دهان بعد از این پروسه می تواند کاملا طبیعی باشد ، از همین رو در صورت احساس جای نگرانی و استرسی نیست.
  • بخیه های که برای انجام جراحی پیوند استخوان انجام می شود ، معمولا بسته به نوع جراحی بین یک تا دو هفته بعد از انجام عمل می تواند در دهان باقی بماند.
  • از کشیدن سیگار برای بهبودی سریع تر پرهیز کنید.