اگر یک یا چندین دندان خود را از دست داده اید و اکنون به دنبال بهترین و مناسب ترین روش برای جایگزین کردن آن هستید توصیه دکتر محمدرضا باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی در زعفرانیه و شمال تهران ، به شما کاشت طبیعی ایمپلنت دندان را توصیه می کنند. همانطور که می دانید این نوع روش جایگزین کردن دندان دائمی بوده و همانند دندان های طبیعی خود فرد عمل می کند و دارای مزایای بسیار زیادی است اما این مزیت ها تنها زمانی به وجود می آیند که شرایط اولیه برای کاشت در سطح استاندارد قرار گیرد و توسط متخصصین ماهر و با تجربه انجام شود. چرا که در این صورت ممکن است عوارض جانبی از قبیل پس زدن ایمپلنت دندان رخ دهد. ما در این مقاله از سایت دکتر محمدرضا باقری بهترین و متبحر ترین متخصص و دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در شمال تهران منطقه زعفرانیه قصد داریم در رابطه با برخی از مشکلات مربوط به پس زدن اینپلنت دندان صحبت کنیم و بگویم که این عارضه در چه زمان و به چه علتی رخ می دهد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مطالعه آن دیدگاه درستی در رابطه با روند کاشت دندان به دست آورید و در زمان انجام آن با دقت و حساسیت بیشتری متخصص و دندانپزشک خود را انتخاب کنید.

 

پس زدن ایمپلنت دندان

 

عدم رعایت توصیه های جراح مهم ترین عامل در پس زدن ایمپلنت دندان

عادات ، فعالیت ها و سبک زندگی افراد نقش مهمی در موفقیت کاشت دندان ایفا می کند. اگر دستورالعمل هایی که توسط جراح توصیه شده را پس از کاشت رعایت نکنید موجب افزایش عدم موفقیت روند درمان شده و در نهایت شکست می خورد. پس از کاشت دندان فرد باید تا زمانیکه پایه ایمپلنت به شکل کامل با استخوان جوش نخورده از رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم استفاده کند. خودداری از مصرف مواد غذایی سفت و همچنین حفظ بهداشت دهان و دندان از موارد دیگر مراقبت های پس از کاشت دندان می باشد.

عوامل موثر بر پس زدن ایمپلنت دندان پس از کاشت

علت ها و عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث پس زده شدن پایه ایمپلنت کاشته شده در دهان شود. از همین رو در ادامه این قسمت از مقاله به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • کیفیت اولین و مهم ترین نکته برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عاملی که می تواند بر روی نتایج ایمپلنت کاشته شده تاثیر بگذارد کیفیت متریال مورد استفاده می باشد. بهترین متخصص کاشت دندان همواره به بیماران خود ایمپلنت های را پیشنهاد می دهد که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در مقاله کاشت دندان گفته شد برند های مختلفی اعم از برند های کره ای ، آلمانی ، سوئیسی ، آمریکایی و غیره در سر تا سر جهان وجود دارند که در حوزه تولید ایمپلنت مشغول به کار و فعالیت هستند. اما یک متخصص خوب ، مجرب و متبحر ، پیش از استفاده از یک برند ، آن را به طور کامل و درست مورد ارزیابی قرار می دهد و بیشترین احتیاط را در زمان به کار گیری ایمپلنت به کار می برد. یک متخصص مجرب و متبحر که در وهله اول سلامت و وقت بیمار خود را در اولویت قرار می دهد ، از برند های استفاده می کند که دارای بالاترین نرخ موفقیت باشد تا فرد پس از کاشت دچار عارضه پس زدن ایمپلنت دندان نشود.

  • پیوند استخوان ناموفق

از دیگر عواملی که می تواند روند کاشت دندان را با شکست مواجه سازد و باعث پس زده شدن ایمپلنت شود پیوند استخوان ناموفق می باشد. زمانی که ایمپلنت در محل خود و در دهان بیمار قرار گرفت ، فرایندی تحت عنوان استخوان سازی ، اتفاق می افتد. به بیانی ساده تر می توان گفت همجوشی و اتصال میان استخوان فک و ایمپلنت صورت می گیرد. اما زمانی که این فرایند به درستی انجام نشود یا پیش نرود ، استخوان سازی ناموفق می شود و پس زدن ایمپلنت دندان قابل انتظار می باشد. در چنین شرایطی پایه های ایمپلنت شل می شود و از محل قرار گیری خود بیرون می آید. از طرفی اگر در طول یک سال نخسن ، بیش از یک میلی متر از استخوان تحلیل رفته باشد ، کاشت دندان با شکست رو به رو می شود. یک دندانپزشک و متخصص پروتز های دندانی خوب و مجرب در تهران و مناطق شمال تهران ، در اولین مرحله ، از وجود ساختار استخوانی کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت کاشته شده اطمینان حاصل می کند تا در مراحل بعدی ، مشکلات موجود در استخوان سازی ناموفق باعث شکست خوردن روند کاشت نشود. در صورتی که متخصص ایمپلنت در تهران تشخیص دهد که استخوان کافی در ناحیه فک وجود ندارد ، پیوند استخوان برای کاشت دندان را به منظور بالا بردن در صد موفقیت آمیز بودن پروسه کاشت انجام م یدهد. البته علاوه بر ساختار استخوانی نا کافی عوامل دیگری نیز از قبیل وارد شدن فشار ناگهانی به دندان ها و لثه پیش از تکمیل فرایند استخوان سازی ، اسیب دیدن بافت های کناری ، شکسته شده ایمپلنت ، بروز عفونت و غیره نیز می تواند باعث ناموفق شدن روند استخوان سازی گردد و در نهایت موجب پس زدن ایمپلنت دندان شود.

به یاد داشته باشید عفونت جز در زمانی که فرایند کاشت به دست یک دندانپزشک مجرب ، متبحر و حرفه ای با رعایت تمامی اصول و نکات بهداشتی انجام می شود یک رخ داد دور انتظار و نادر نمی باشد. پری ایمپلنتایتیس یک نوع عفونت رایج می باشد که بر روی بافت های اطراف محل کاشت ایمپلنت رخ می دهد و می تواند موجب ملتهب شده لثه شود و به استخوان اطراف ایمپلنت نفوذ نماید. از جمله مواردی که می تواند موجب بروز عفونت شود می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، برخورد چسب زیر تاج دندان با لثه ها اشاره کرد. اگر به عفونت پری ایمپلنت دچار شدید بهتر است سریعا به دندانپزشک انتخابی خود مراجعه کنید تا وی پس از بررسی وضعیت دهان و دندان شما بهترین و مناسب ترین راه های درمانی را برای از بین بردن عفونت ارائه دهد.

  • آبسه لثه باعث پس زده شدن ایمپلنت کاشته شده می شود

از علائم آبسه لثه می توان به بروز درد در ناحیه کاشت ایمپلنت ، پوست صورت ، چانه و متورم شدن ناحیه تحت درمان اشاره کرد که در نهایت باعث پس زدن ایمپلنت دندان می شود. دندان پزشک معمولا برای یافتن علت آبسه لثه انجام تصویر برداری با اشعه ایکس را توصیه می کند. در صورتی که در عکس مشاهده کند که لثه بیمار تحلیل رفته است و احتمال گسترش عفونت تا اسخوان فک وجود دارد و ایمپلنت با شکست رو به رو شده است ، در وهله اول بهترین دکتر دندانپزشک تهران یا شهر محل زندگی شما توصیه می کند پیوند لثه انجام شود. اما در صورتی که میزان مشکلات بسیار زیاد باشد و ابسه دندان با پیوند لثه درمان نگردد نیاز است تا پایه ایمپلنت به طور کامل از دهان خارج شود.

  • شکستن تاج ایمپلنت

در صورتی که تاج دندان مصونی شل شود این امکان وجود دارد که علت آن ترک خوردن یا شکسته شدن بخشی از تاج دندان یا اباتمنت باشد. در چنین شرایطی ایمپلنت با شکست رو به رو نشده است و تنها نیاز است تا روکش یا اباتمنت برای برطرف کردن علائم پس زدن شدن ایمپلنت کاشته شده در دندان تعویض گردد.

  • بروز آسیب دیدگی عصب یا بافت های دیگر

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث شکست روند کاشت دندان و پس زدن ایمپلنت دندان شود به وجود آمدن آسیب دیدن عصب ها یا بافت های دیگر می باشد. همانطور که می دانید کاشت پایه ایمپلنت نیاز به قرار دادن پیچی از جنس تیتانیوم در لثه و استخوان فک می باشد. این کار باید با دقت و حساسیت بالا توسط یک متخصص پروتز های دندانی خوب و مجرب انجام شود تا مشکل اسیب دیدن عصب یا بافت های دیگر اتفاق نیافتد. بهتر است بدانید که اعصاب موجود در اطراف دندان ، بسیار حساس بوده و در صورت آسیب دیدن می توانند موجب بروز درد شدید ، مورمور شدن ، بی حسی یا حساسیت شدید شوند. این حساسیت ها می توانند بر روی نواحی دیگر دهان از قبیل زبان ، لب ها ، لثه ، گونه ها و چانه نیز تاثیر بگذارد. قرار دادن نادرست ایمپلنت در دهان ، می تواند بافت های اطراف دهان را در معرض آسیب دیدگی شدید قرار دهد. زمانی که این اتفاق رخ دهد ، شما در مقایسه با حالت طبیعی درد بسیار زیادی را به همراه خونریزی تجربه خواهید کرد. گاها خونریزی های را تجربه خواهید کرد که در طول چند روز حتی با رعایت نکات مراقبتی کاهش پیدا نمی کند.

 

جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان - دکتر باقری

 

  • مشکلات سینوس

پایه های ایمپلنتی که در ردیف بالایی دندان قرار می گیرند ، گاها با سینوس ها تداخل پیدا می کنند. در صورت رخ داد چنین مشکلی ، ناحیه آسیب دیده به راحتی عفونی و ملتهب می شود و در نهایت پس از آن پس زدن ایمپلنت دندان یا شکست ایمپلنت رخ می دهد. تصویر برداری با اشعه ایکس زمانی که انجام می شود می تواند تعیین کند که آیا ایمپلنت موجب ایجاد تداخل با سینوس ها شده است یا علت التهاب و عفونت عامل دیگری است. در صورتی که ایمپلنت کاشته شده باعث بروز مشکلات سینوسی شده بادش ، عمل جراحی برای خارج کردن آن مورد نیاز خواهد بود. تحت چنین شرایطی ، برای دست یابی به بالا ترین درصد موفقیت ، ابتدا باید مشکلات سینوسی به وجود آمده درمان شود و سپس کاشت دندان صورت گیرد.

بهتر است برای انجام کاشت دندان و دچار نشدن به عوارض جانبی و رو به رو شدن با شکست پروسه ایمپلنت به یک متخصص مجرب ، متبحر و خوب در شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید ، خانم ها و اقایانی که در شهر تهران و منطقه زعفرانیه زندگی می کنند می توانند برای بهره مند شدن از بهترین و با کیفیت ترین خدمات به کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدرضا باقری واقع در زعفرانیه منطقه شمالی تهران مراجعه نمایید. برای تعیین وقت و نوبت می توانید فرم تماس سایت ایشان را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

  • عفونت عامل مهم در پس زدن ایمپلنت دندان

عفونت بعد از قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک حتی می تواند طی جراحی نیز گسترش یابد. خطر فاکتورهای به وجود آمدن عفونت در پایه ایمپلنت شامل ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می شود. عفونت موجب جوش خوردن صحیح پایه ایمپلنت با استخوان فک نمی شود ، از این رو دلایل پس زدن ایمپلنت دندان عبارت است از :

  • لق شدن و یا شل شدن ایمپلنت
  • قرمزی و تورم پایه ایمپلنت و اطراف لثه
  • در صورتی که غذاها به زیر تاج دندان ایمپلنت گیر کند.
  • احساس درد هنگام خوردن غذا و جویدن آن ها
  • به وجود آمدن مشکل هنگام خوردن و جویدن غذا

این علائم هر کدام به تنهایی در کنار دیگری می تواند موجب پس زدن عفونت و ایمپلنت شود نابراین در صورت مشاهده باید بلافاصله به جراح مراجعه کنیم.

 

پس زدن ایمپلنت دندان - دکتر باقری

 

  • عفونت پیچ ایمپلنت

یکی دیگر ار علائم پس زدن ایمپلنت دندان که می تواند به رشته های عصبی و یا بافت آن ها آسیب برساند جراحی کاشت ایمپلنت می باشد. در صورتی که جراح پایه ایمپلنت را نزدیک رشته های عصبی بکارد و زمانی که ایمپلنت را پیچ کند به رشته عصبی آسیب وارد می شود. علائم عفونت پیچ ایمپلنت عبارتند از احساس خارش در زبان ، لثه ، صورت ، لب و یا بی حسی.

  • واکنش آلرژیک

از دلایل دیگر پس زدن ایمپلنت ، واکنش آلرژیکی است که بدن به آلیاژ تیتانیوم نشان می دهد به دلیل اینکه پایه ایمپلنت ساخته شده از فلز تیتانیوم می باشد. پس از کاشت ایمپلنت علائمی مانند از دست دادن حس چشایی ، تورم ، احساس خارش در لثه و زبان در استخوان فک مشاهده می شود که با وجود این موارد فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. در صورتی که دلیل پس زدن ایمپلنت دندان ، واکنش آلرژیک باشد جراح باید بلافاصله باید اقدام به خارج کردن پایه ایمپلنت و بهبود وضعیت بیمار نماید.

  • جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت

هنگامی که پایه ایمپلنت به درستی جایگزین نشود یکی از دلایل مهم شکست پروسه درمان می باشد. تا زمانی که استخوان فک و پایه ایمپلنت به هم جوش نخورده باشند ، جراح تاج دندان را روی آن وصل نمی کند. اما در صورتی که کاشت دندان فوری باشد بعد از کاشت ایمپلنت ، تاج دندان موقت بلافاصله بارگذاری می شود در این مواقع احتمال جابجایی میکرو و نیز پس زدن ایمپلنت دندان وجود دارد.