لمینت کردن دندان یکی از  شیوه های درمانی دندانپزشکی زیبایی است که به افراد متقاضی تجربه داشتن یک لبخند زیبا و جذاب همراه با دندان های درخشان ، منظم و زیبا را هدیه می دهد. روش درمانی لمینت از پرطرفدار ترین روش های درمانی است که باید توسط یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام شود تا نتایجی مطلوب و ایده آل به همراه داشته باشد. البته در این میان نباید نقش خود بیمار را از یاد برد چرا که او پس از انجام پروسه درمان مسئول مراقبت از نتایج به دست آمده می باشد ، به اموری که او قرار است برای مراقبت از دندان ها انجام دهد ، مراقبت های بعد از لمینت دندان گفته می شود.

اگر اشخاص از دندان های خود مراقبت نکنند این امکان وجود دارد تا نتایج برای مدت زمان بسیار کوتاهی دوام داشته باشند و نیاز باشد آن را تکرار کرد. در این مقاله از سایت دکتر محمدرضا باقری بهترین دکتر لمینت دندان در زعفرانیه و شمال تهران ، قرار است تا در رابطه با نکاتی که مراجعه کنندگان بعد از انجام لمینت باید رعایت کنند تا نتایج دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد و همچنین نتایج زیبا و ایده آل باقی بمانند صحبت خواهیم کرد. پس اگر متقاضی لمینت کردن دندان های خود هستید و دوست دارید لبخندی زیبا و درخشان داشته باشید ، این مقاله را از دست ندهید و به تک تک نکات گفته شده در این مطلب عمل کنید.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان

 

اهمیت رعایت نکات مراقبتی

اغلب افراد زمانی که روند درمانی یا زیبایی را انجام می دهند ، دیگر به سراغ نکات مراقبتی نمی رود و با بی دقتی پس از مدت زمان کوتاهی مجبور به انجام دوباره روش درمانی یا انجام روش جایگزین آن می شوند. با انجام نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان شما می توانید هم در هزینه های پرداختی خود صرفه جویی کنید ، هم میزان ماندگاری و طول عمر نتایج را افزایش دهید و هم می توانید از به وجود آمدن مشکل در دهان و دندان خود جلوگیری کنید. نکات مراقبتی بعد از لمینت کردن دندان ها بسیار آسان بوده و شما می توانید آن ها را به راحتی انجام دهید. شما باید به لمینت ها همانند دندان طبیعی خود اهمیت دهید و از آن ها به خوبی مراقبت کنید. با وجود این که ونیر های پرسلین پوسیده و از بین نخواهند رفت اما به دلیل این که این لمینت ها با استفاده از چسب های مخصوص به دندان های طبیعی شما پیوند می خورند ، احتمال پوسیدگی و آسیب رسیدن به دندان طبیعی زیر لمینت وجود دارد.

آیا مراقبت های بعد از لمینت دندان می تواند از بروز عوارض جانبی جلوگیری کند؟

برخی از افراد نگرانی های بسیار زیادی در رابطه با افتادن یا ساییده شدن لمینت ها دارند ، در ابتدا باید به این افراد باید بگویم که اصلا نباید به این نگرانی ها و استرس ها توجه کنید چرا که مقاومت و استحکام لمینت ها بسیار بالا است و با دندان طبیعی شما پیوند محکمی خورده است. اما با این وجود رعایت نکات مراقبتی بعد از لمینت کردن دندان می تواند تا حدی استرس و نگرانی شما را کاهش دهد و همچنین از به وجود آمدن مشکلات و عوارض جانبی مختلف مانند بروز بیماری های لثه ای و تحلیل لثه جلوگیری کرد. پس بهتر است نکات مراقبتی که در طول این مقاله به شما می گویم را رعایت کنید تا دچار هیچ مشکلی نشوید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم ترین مرحله در مراقبت های بعد از لمینت دندان ، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد که بسیار ساده و آسان است. شما با در نظر گرفتن چندین مورد می توانید بهترین نتایج را برای مدت طولانی داشته باشید.

  • به طور کل برای سالم ماندن دندان ها و روکش های پرسلین نیاز است تا شما پس از هر بار غذا خوردن از مسواک استفاده کنید. در صورتی که انجام این کار برایتان مشکل است می توانید حداقل دو مرتبه در روز این کار را انجام دهید.
  • طبق گفته بهترین دندانپزشک لمینت دندان در زعفرانیه و شمال تهران ، بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی در بین دندان هایتان باقی نماند و موجب پوسیده شدن دندان های شما نشود. لازم است بدانید که کشیدن نخ دندان یک مرتبه در روز ضروری و بسیار مهم می باشد.
  • توصیه می شود به صورت مرتب روزانه یک الی دو مرتبه از دهانشویه های آنتی سپتیک استفاده کنید یا از خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگی اجتناب کنید. برای استفاده از دهانشویه ها نیز دقت کنید که از دهانشویه های که حاوی الکل هستند استفاده نفرمایید ، چرا که الکل می تواند پیوند میان ونیر پرسلین و مینای دندان را زود تر از بین برود. بهتر است بدانید که در صورتی که این پیوند از بین برود قطعا روکش از سطح دندان شما جدا خواهد شد.

استفاده از مسواک نرم و خمیر

دقت داشته باشید که بعد از نصب لمینت باید از خمیر دندان و مسواک های نرم برای رعایت نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان استفاده کنید. چرا که خمیر دندان و مسواک های که دارای پرز های سفت و خشنی هستند موجب ساییده شدن ونیر های شما خواهند شد. در انتخاب خمیر دندان ها نیز دقت داشته باشید چرا که برخی از خمیر دندان ها که برای جرم گیری و سفید کردن دندان استفاده می شوند ، می توانند به سطح دندان شما آسیب برسانند. در انتخاب خمیر دندان و مسواک خود بهتر است با دندان پزشک خود سوال بپرسید.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان

 

مراقبت از لثه

چنانچه دچار ابتلا به عفونت های لثه یا بیماری پریودنتال شوید ، لثه های شما به مرور زمان تحلیل خواهند رفت و اثرات نامطلوبی بر روی ونیر های متصل شده به دندان های شما می گذارند. آن قسمت از لثه که با لمینت ها ارتباط دارد ، تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر لبخند شما خواهد گذاشت و طول عمر لمینیت های شما را افزایش خواهد داد. در صورتی که دندان های شما دچار پوسیدگی شده باشید یا به بیماری های لثه دچار شده باشید باید سریع تر برای برطرف کردن آن ها اقدام کنید چرا که ممکن است بیماری گسترش یابد و موجب بروز مشکلات متعددی شود و لمینت به دندان آسیب برساند.

انجام چکاپ ها به صورت منظم

یکی دیگر از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان که باید حتما در نظر گرفته و انجام شود این است که باید به صورت مرتب هر 6 ماه یک بار جهت انجام چکاپ به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. در صورتی که دندان ها و لثه های شما در سلامت کامل قرار داشته باشند نیازی به ترمیم یا تعویض لمنیت ها نخواهید داشت و زیبایی ظاهری دندان های شما حفظ خواهد شد. با انجام چکاپ ها می توانید از بروز عفونت یا پوسیدگی در ناحیه دندان و لثه های خود جلوگیری کنید یا در صورت بروز مشکل سریعا آن را درمان نمایید. با مراجعه ماهیانه به بهترین دندانپزشک لمینت دندان در زعفرانیه و شمال تهران می توان هر گونه آسیب به وجود آمده در لمنیت را مانند ترک خوردن یا ساییدگی را سریعا تشخیص داد و آن را برطرف کرد تا دیگر آسیب جدی تر نشود. از همین رو می توان گفت مراجعات منظم به متخصص دندان پزشک زیبایی و ترمیمی را هرگز فراموش نکنید.

داشتن عادات اشتباه

همانطور که در مقاله لمنیت دندان گفتیم و در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره نمودیم ، عمر لمنیت ها بسیار بالا می باشد و دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی است. اگر شما در طولانی مدت یک سری عادات اشتباه داشته باشید و آن را ادامه دهید می تواند به لمینت های خود آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کنید. جویدن ناخن ها ، ته مداد ، شکستن مغز های در  بسته مانند پسته و بادام با دندان یا باز کردن درب بطری های فلزی و پلاستیکی با دندان از جمله عادات اشتباه و غلطی هستند که می توانند آسیبی جبران ناپذیر به شما وارد کند. از همین رو توصیه می شود برای رعایت مراقبت های بعد از لمینت دندان و داشتن نتایجی طولانی مدت تا حد امکان از انجام عادات اشتباه پرهییز کنید تا عمر لمنیت های شما افزایش پیدا کند.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان - دکتر محمدرضا باقری

 

چکار کنم لمینت دندانم تغییر رنگ نده؟

یکی از پر تکرار ترین سوالات بیماران این است که چه کار کنم ، چه چیزی بخورم تا لمینت های دندانم تغییر رنگ ندهند؟ متاسفانه یکی از معایب لمینت ها این است که در صورت مصرف مکرر یک ماده غذایی رنگی ، تغییر رنگ می دهند و همین مسئله باعث می شود که نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان از اهمیت بالایی برخوردار شوند و افراد بعد از اتمام فرایند درمان خود به طور حتم از آن کمک بگیرند.

لمنیت های دندانی که از جنس پرسلن هستند بسیار کمتر در معرض تغییر رنگ و لک شدن می باشند. با این وجود برای جلوگیری از تغییر رنگ آن ها نیز بهتر است در مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی که حاوی رنگ دانه های زیاد هستند مانند چای و قهوه محتاط بوده و تا جای ممکن از نوشیدنی های رنگی یا غذاهایی که می توانند موجب تغییر رنگ روکش های دندانی شوند خودداری کنید. آب زدن دهان ، شستشوی دندان ها با مسواک و رعایت بهداشت بعد از مصرف هر نوع ماده غذایی مهم ترین راهکار هایی هستند که می توانند مانع تغییر رنگ و لکه گرفتن روکش های پرسلن شوند.

چیکار کنم لمینت دندانم نشکنه ؟

بهتر است بدانید که اگر لمینت های دندان شما از کیفیت خوبی برخوردار باشند کمتر دچار شکستگی می شوند. اما این وجود باز هم در برخی از موارد ممکن است این روکش ها دچار شکستگی شوند. برای مراقبت های بعد از لمینت دندان و جلوگیری از شکستن آن ها باید تا حد ممکن از جویدن یا گاز زدن مواد غذایی سفت و سخت مانند سیب و آجیل خودداری کرده و هرگز با دندان های جلویی خود چنین کار های نادرستی را انجام ندهید.

عدم مصرف دخانیات

سیگار و قلیان کشیدن عادت های بدی هستند که می تواند باعث آسیب دیدن لمنیت ها شود. بزرگترین آسیبی که سیگار ، قلیان یا هر نوع مواد مخدر دیگری می تواند به لمینیت ها بزند این است که چون باعث خشکی دهان می شود ، از این طریق می تواند باعث آسیب به بافت لثه شود. از طرفی نیز به دلیل کاهش تولید بزاق و خشکی دهان احتمال اینکه دندان های شما سریع تر پوسیده شوند افزایش پیدا می کند. به طور کلی مصرف سیگار تاثیر مستقیمی بر روی لمینت های شما ندارد اما می تواند با مشکلاتی که برای بدن شما به وجود می آورد مانند کاهش جریان خون بر روی سلامت دهان و دندان و در نتیجه وضعیت لمینت های شما تاثیر بگذارد. از همین رو برای رعایت نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان بهتر است از مصرف این مواد تا حد امکان خودداری کنید. 

ورزش های سنگین

برای بعضی از افراد انجام ورزش های سنگین و طاقت فرسا جزو عادت های زندگی آنان می باشد و عضوی جدا نشدنی از آن ها می باشد ، بخصوص افرادی که به صورت حرفه ای یک رشته ورزشی را دنبال می کنند. ورزش های همچون فوتبال ، کشتی ، تکواندو ، کاراته ، بوکس در صورتی که حرفه ای دنبال شود می تواند برای شما کمی خطر آفرین باشد چرا که در صورت وارد شدن ضربه به دهان در حین ورزش ممکن است لمینت ها شکسته شوند. بهتر است در صورتی که از لمنیت دندان استفاده کرده اید در زمان انجام این ورزش ها از محافظ های دندان یا نایت گارد ها استفاده کنید تا دندان شما دچار آسیب جدی نشود.