عمل کاشت ایمپلنت ، یکی از درمان های جایگزین برای پروتز های بریج می باشد. ایمپلنت نوعی ساختار غیر زنده بوده و درواقع می توان گفت جایگزین ریشه دندان می شود. از ویژگی های ایمپلنت دندان می توان به عدم تراش دندان ها اشاره کرد، در صورتی که در پروتز ها باید دندان های دیگر تراشیده شوند. برای استفاده از این محصول و دریافت بهترین نتایج نیاز است تا نکات مراقبتی تحت عنوان مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را رعایت کرد که در این مقاله دکتر محمدرضا باقری بهترین دکتر پروتز های دندانی در ولنجک تهران قرار است در رابطه با ان مطالبی را بیان کند و به سوالات متداولی که شما عزیزان از ایشان میپرسید پاسخ دهند. 

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

  • عدم استفاده از مسواک

توجه داشته باشید تنها بعد از 72 ساعت از زمان کاشت ایمپلنت خود مسواک نزنید.

  • بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت دندان، همانند دندان های طبیعی دچار پوسیدگی و خرابی نمی شوند. اما مراقبت و حفاظت از آن ها باعث افزایش ماندگاری و طول عمر ایمپلنت می شود. بنابراین از یک روتین مناسب بهداشت دهان و دندان استفاده کنید. روزانه و به صورت مرتب سه بار مسواک بزنید و از دهان شویه استفاده کنید.

  • استفاده از یک مسواک نرم

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، پس از جداسازی بخیه ها بعد از گذشت سه روز اطراف و نواحی ایمپلنت را به خوبی و با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزنید.

  • دهانشویه

حتما از مراقبت های بعد از کاشت دندان پیروی کنید؛ بعد از خوردن هر وعده غذایی به منظور جلوگیری از تجمع میکروب و جرم حتما دهان خود را با استفاده از دهانشویه های مناسب بشورید. استفاده از دهانشویه های مناسب سه مرتبه در روز ضروری می باشد، این دستور و العمل را جزئی از مراقبت های بعد از کاشت دندان خود قرار دهید.

  • استفاده از اجسام تیز ممنوع

دقت کنید که برای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، نباید از اجسام تیز، همانند خلال دندان و غیره جهت تمیز کردن بین آن ها استفاده کنید.

  • آب نمک قرقره کنید

اگر در مراقبت های بعد از کاشت دندان، دهانشویه مناسب در دسترس نداشتید، می توانید از آب نمک استفاده کنید. آب نمک علاوه بر پاکسازی می تواند در کاهش تورم و عفونت بسیار موثر باشد.( یک الی دو قاشق نمک را در یک لیوان آب سرد حل کنید. توجه داشته باشید آب مورد استفاده ولرم و یا گرم نباشد).

  • عدم استفاده از خوراکی های حاوی رنگ

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان که بر زیبایی آن تاثیر گذار است، استفاده بی رویه از برخی خوراکی های حاوی رنگ مصنوعی سبب می شود که ایمپلنت لک شود. که با استفاده از مسواک این لک بر طرف نخواهد شد. بنابراین از خوردن مواد غذایی رنگی از جمله: قهوه ، چایی غلیظ، نوشابه و غیره خودداری کنید.

  • نخ دندان

اگر استفاده از نخ دندان در دندان های طبیعی تاثیر بسیاری داشته است، امروز با وجود کاشت ایمپلنت نخ دندان اهمیت بیشتری پیدا می کند. پلاک ها می توانند به راحتی اطراف ایمپلنت قرار بگیرند و بسیاری از مشکلات مربوط به دندان را به وجود آورند، به همین علت استفاده روزانه و بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان بسیار توصیه می شود. شما می توانید از نخ دندان های مخصوص افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده اند استفاده کنید.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان - دکتر باقری

 

  • خطر شکستگی ایمپلنت

از مهم ترین و اصلی ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، می توان به ضربه، فشار بیش از حد و یا گاز گرفتن مواد غذایی با قدرت اشاره کرد. بنابراین از خوردن غذاهای سفت و سخت دوری کنید و سعی کنید با فشار زیاد غذا را نجوید.

  • مصرف دخانیت و الکل

تا به پایان نرسیدن طول درمان و بهبودی کامل از مصرف دخانیات به شدت خودداری کنید. همچنین استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل ممنوع می باشد.

رعایت تغذیه در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

  • از جویدن غذا به خصوص غذا های سفت خودداری کنید.
  • بعد از انجام کاشت ایمپلنت موظف هستید تا 24 ساعت از غذا های سرد و نرم استفاده کنید، مصرف مواد غذایی سفت و گرم تا 24 ساعت ممنوع می باشد.
  • مواد غذایی حاوی قند بالا یک دشمن جدی برای ایمپلنت های شما خواهد بود، بلافاصله بعد از مصرف مواد غذایی حاوی مواد قندی ایمپلنت های خود را پاکسازی کنید.
  • در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، حتما دارو های تجویز شده توسط پزشک را به موقع و تا آخر مصرف کنید و از قطع کردن آن بدون نظر پزشک جدا خودداری فرمایید. ( معمولا زمان مصرف دارو ها یک هفته می باشد).

عوارض عدم رعایت نکات مربوط به تغذیه بعد از کاشت ایمپلنت

خیلی از افراد این سوال را دارند که اگر بعد از کاشت ایمپلنت نکات مربوط به تغذیه را جدی نگیریم چه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم رعایت نکردن هر نوع توصیه پزشکی می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی شود. به عنوان مثال اگر شما توصیه های که بهترین دکتر کاشت ایمپلنت دندان تهران در خصوص رژیم غذایی می کند را جدی نگیرید و آن ها را پشت گوش بیاندازید باید خود را برای مواجه شدن با عوارض جانبی آماده کنید. استفاده از غذاهای سفت آن هم بلافاصله بعد از کاشت و عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند درد بسیار شدیدی را برایتان به وجود آورد و از سویی دیگر باعث تشدید خونریزی گردد.
یا در صورتی که شما نوشیدنی های خود را نی بنوشید ، باید منتظر تجربه حفره خشک یا درای ساکت بمانید. حفره خشک یک عارضه دردناک است که بعد از کشیدن دندان رخ می دهد و معمولا 3 الی 5 روز بعد از جراحی اتفاق می افتد. حفره خشک باعث ایجاد درد شدید خواهد شد چرا که در این شرایط اعصاب و استخوان های موجود در لثه بدون حفاظ باقی می مانند. از همین رو توصیه می شود تا چند وقت بعد از انجام این پروسه از نی استفاده نکنید.
بعد از به دست آوردن بهبودی کامل ، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا به حالت قبل باز گردید و از کارایی و نتیجه بی نظیر و دیدنی این درمان استفاده کنید.

علت استفاده از کمپرس یخ در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از موارد موثر در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی نواحی کاشت است. این روش در کاهش التهاب، تورم و خونریزی تاثیر بسیاری دارد. معمولا بعد از 24 الی 72 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت از کمپرس آب سرد استفاده می شود.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

 

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

طبق گفته های بهترین دکتر کاشت دندان در ولنجک و شمال تهران ، بعد از عمل کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است کمی خون آبه در دهان شما باشد، با استفاده از یک دستمال به آرامی آن را از دهانتان خارج کنید. در غیر این صورت و خروج با شدت خون آبه از دهان امکان خونریزی در دهان شما وجود دارد پس در خارج کردن آن بسیاردقت کنید.

در صورت عدم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

اولین علامت در عدم نگهداری درست از ایمپلنت های خود، خونریزی و یا موکوزیت است. اگر خودتان و یا پزشک در مراحل اولیه متوجه شوید، می توان به راحتی آن را در مان کرد اما در غیر این صورت مستقیما باعث آسیب به استخوان شما خواهد شد.

همچنین تاجی که در دندان های طبیعی شما وجود دارد می تواند در ایمپلنت نیز محل مناسبی برای تجمع باکتری و پلاک دندان باشد. اگر با دقت و به صورت منظم از مسواک استفاده نکنید باعث رشد پلاک می شوید که این امر موجب از بین رفتن ایمپلنت نشده بلکه باعث عفونت لثه می شود.

استحمام بعد از ایمپلنت دندان

آیا استحمام کردن بعد از ایمپلنت دندان جایز است؟ اگر شما نیز به دنبال نتایج مطلوب و بسیار ایده آل از انجام ایمپلنت دندان خود هستید ، بهتر است مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را به خوبی جدی بگیرید و به آن ها جامه عمل بپوشانید. در صورتی که مراقبت های خاص بعد از کاشت را به درستی انجام دهید با نتایج باور نکردنی رو به رو خواهید شد. برای استحمام کردن نیز نیازمند توجه به برخی از راهکار های مهم هستید. بهتر است پیش از انجام جراحی ، حمام کنید تا بعد از عمل نیازی به استحمام نداشته باشید. بهترین راهکار عدم استحمام در 48 ساعت اولیه بعد از کاشت می باشد. 48 ساعت اولیه از جمله مهم ترین ساعات مراقبتی به شمار می رود که اگر در طول این بازه زمانی بتوانید به توصیه های پزشک عمل کنید قطعا به نتایج ایده آلی خواهید رسید.

سونا ، استحمام و جکوزی رفتن می تواند نتایج مجربی را برای کاشت به همراه داشته باشد. پیشنهاد بسیاری از پزشکان برای کاهش تورم ، خونریزی و همچنین کیفیت در عمل جراحی ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. این موضوع باعث می شود تا در ناحیه تحت درمان لختگی یجاد شود و خونریزی متوقف گردد. با سونا رفتن و استحمام کردن بعد از ایمپلنت می توان شاهد افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش میزان خونریزی نیز شد. از همین رو پیشنهاد بسیاری  از دندانپزشکان حاکی از عدم استحمام و استفاده سونا و جکوری به مدت چند روز تا یک هفته می باشد. افزایش میزان خونریزی می تواند مشکلات بسیار جدی و جبران ناپذیری را برای بیماران به دنبال داشته باشد. از همین رو توصیه می شود حتما از استحمام بعد از عمل خودداری کنید و نکات مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان به خوبی عمل نمایید.

سوالات متداول

بسته گازی بعد از ایمپلنت دندان را چگونه تعویض کنیم؟

پس از انجام مراحل درمان بر روی دندان های کاشته شده یک بسته گازی قرار داده می شود. بهتر است بسته ها را کمی بر روی دندان خود فشار دهید تا خونریزی قطع شود پس از گذشت دو ساعت آن را دور بی اندازید. به محل قرارگیری گاز دقت کنید تا بعد از گذشت زمان تعیین شده آن ها تعویض کنید و از بسته های گازی جدیدی استفاده کنید.

 بعد از ایمپلنت چه مواد غذایی بخوریم؟

از مهم ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان مواد غذایی مصرفی آن است. هرگز بعد از انجام کاشت به مدت 72 ساعت از نوشیدنی های گاز دار استفاده نکنید و مصرف این نوشیدنی ها ممنوع می باشد. می توانید بعد از انجام عمل جراحی دندان هایتان از این مواد غذایی استفاده کنید: بستنی، آب سرد، آب میوه های بدون قند، میلک شیک، ماست، شیر سرد، دوغ سرد، ژله و پوره سیب زمینی.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

 

چه نوع دارویی بعد از ایمپلنت باید مصرف شود؟

دارو های مسکن برای کاهش میزان درد و آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بروز عفونت تجویز خواهند شد که توصیه می شود از آن ها در زمان درست استفاده کنید.

آیا بعد از ایمپلنت دندان می توان ورزش کرد؟

طبق گفته های بهترین دکتر کاشت دندان در ولنجک و شمال تهران ، افزایش ضربان قلب در هر شرایطی باعث خشکی دهان می شود، خشکی دهان برابر با خونریزی محل کاشت ایمپلنت می باشد. بهتر است فعالیت و ورزش های خود را 2 الی 3 هفته بعد از جراحی ایمپلنت آغاز کنید.

ایمپلنت دندان چقدر عمر می کند؟

اکنون بعد از مطالعه روش مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می دانید با رعایت برخی موارد می توانید آن ها را به مدت طولانی سالم نگه دارید. مطالعات نشان می دهند که عمر ایمپلنت ها 25 سال می باشد اما در اکثر موارد ایمپلنت بیشتر از این مدت سالم باقی مانده است.برای افزایش عمر ایمپلنت خود از کشیدن سیگار خودداری کنید، مرتبا به چکاب بروید و از دندان پزشک خود بخواهید دندان هایتان را چک کند، به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید، با رعایت همه این موارد از خرابی و شکستگی ایمپلنت خود جلوگیری میکنید.

آیا بخیه های اطراف ایمپلنت باید کشیده شود؟

اکثرا در بخیه زدن ایمپلنت دندان از بخیه های جذبی استفاده می شود. معمولا تا جذب و بهبود کامل محل بخیه، دو تا سه هفته زمان میبرد. در صورتی که بخیه ها شما را بسیار آزار می دهد به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا بعد از کاشت ایمپلنت دندان می توان از دندان مصنوعی استفاده کرد؟

بهتر است مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را در رابطه با فشار های وارد شده به دندان ها را جدی بگیرید. بلافاصله بعد از انجام کاشت به هیچ وجه نباید از دندان مصنوعی استفاده کنید. اگر دندان مصنوعی شما ناحیه ایمپلنت را پوشانده باشد بهتر است تا زمان اتصال پایه های ایمپلنت به استخوان برای فشار نیامدن به ایمپلنت از آن ها استفاده نکنید. اگر از ایمپلنت های فوری و یک روزه برایتان استفاده شد و تاج مصنوعی بر روی آن قرار داده شد. مراقب باشید تا ایمپلنت تکان نخورد.

چرا استراحت کردن بعد از کاشت ایمپلنت اهمیت دارد؟

از جمله مراقبت های بعد از کاشت دندان می توان گفت، در صورت عدم استراحت بیمار امکان وجود هر گونه عفونت، خونریزی، تورم و غیره وجود دارد. با عدم استراحت کافی بیمار، مانع از جوش خوردن درست و صحیح ایمپلنت با استخوان فک خواهد شد. با این روش بافت های اطراف ایمپلنت دچار عفونت می شود و فرایند درمان با مشکل روبه رو می شود.

اگر میزان ترشح خونی بعد از جراحی زیاد بود چه اقداماتی را انجام دهیم؟

طبق گفته های بهترین دکتر کاشت دندان در ولنجک و شمال تهران ، باید در کنار تمامی اقدامات مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان به جهت عدم خونریزی را نیز بسیار رعایت کنید.در صورت بروز چنین اتفاقی ابتدا به ارامی ترشحات را از دهان خود خارج کنید. در این شرایط از دستمال کاغذی استفاده کرده و از تف و با شدت بیرون آوردن خون خودداری کنید. دو عدد گاز استریل را بر روی زخم بگذارید. همچنین قرار دادن یک چای کیسه ای در بین گاز استریل بسیار موثر است. به مدت سه ساعت به آرامی گاز استریل را روی دندان های خود فشار دهید اگر همچنان خونریزی ادامه داشت این کا را مجدد ادامه دهید. پس از چند بار امتحان اگر خونریزی قطع نشد حتما با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

اهمیت مصرف پروتئین بعد از کاشت ایمپلنت چیست؟

به منظور ترمیم و ساخت بافت های تحت تاثیر در جراحی ایمپلنت، لازم است از پروتئین استفاده شود. همچنین مصرف پروتئین می تواند نقش بسیار موثری در مبارزه با عفونت در بدن داشته باشد. بنابراین مصرف لبنیات مانند: کشک، ماست، تخم مرغ، لوبیای پخته شده توصیه می شود. بعد از گذشت یک هفته مصرف گوشت چرخ شده، مرغ و ماهی برای تسریع در روند درمان به شما کمک خواهد کرد.