متورم شدن ناحیه تحت درمان یا نواحی اطراف آن بخشی از واکنش طبیعی بدن نسبت به اصلاحات صورت گرفته محسوب می گردد. البته نمی توان پروسه جراحی و تغییراتی که در حین انجام آن به وجود می آید را با یک آسیب دیدگی تصادفی یکی دانست اما حقیقت آن است که عمل جراحی نوعی تروما یا آسیب دیدگی کنترل شده و اختیاری تلقی می شود. همانطور که می دانید برای انجام کاشت دندان در تهران ، متخصصان و دندانپزشکان تزریق هایی را انجام می دهند و پس از بی حس شدن محل درمان برش های به وجود می آورند که این برش ها بعد از جایگذاری ایمپلنت در دندان بخیه زده شده و بسته می شوند. به بیانی ساده تر بعد از انجام تمامی این مراحل تورم به صورت تشکیل مایع در بافت ناحیه تحت درمان بروز پیدا می کند. تورم بعد از ایمپلنت دندان یک اتفاق خطرناک و ناراحت کننده نمی باشد چرا که همانطور که در ابتدای متن نیز گفتیم یکی از واکنش های طبیعی بدن در مقابل پروسه صورت گرفته بر روی بدن ، می باشد. لازم به ذکر است که کبودی نیز بعد از تورم در طول دوران بهبودی کاملا طبیعی تلقی می شود و به مرور زمان با انجام نکات مراقبتی از بین می رود. اما ممکن است برای تان سوال باشد که علت این تورم چیست یا اینکه چند روز طول می کشد ؟ ما در ادامه این مقاله از سایت دکتر باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی و کاشت ایمپلنت دندان در زعفرانیه واقع در شمال تهران  سعی داریم به متداول ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح است پاسخ دهیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تورم ایمپلنت دندان

آیا بعد از ایمپلنت صورت متورم می شود؟

بله ، ورم کردن یک واکنش طبیعی بدن است که معمولا بعد از وارد آمدن هر نوع آسیب به بدن رخ می دهد و بعد از مدتی کاهش پیدا می کند. متورم شدن صورت بعد از کاشت دندان کاملا طبیعی است و بعد از گذشت یک هفته بهبود می یابد اما در صورتی که تورم بعد از این مدت کاهش پیدا نکرد بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید چرا که ممکن است به دلیل عفونت یا مشکل جدی دیگری به وجود آمده باشد.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد

اگر دچار التهاب و تورم ایمپلنت دندان شدید ، نگران نباشید چرا که این رخ داد کاملا طبیعی است و به دلیل واکنش های طبیعی بدن رخ می دهد و حداکثر بعد از گذشت 2 الی 3 روز بعد از کاشت دندان از بین می رود. ورم بعد از کاشتن دندان طبیعی مشکل حادی نیست و به مرور زمان با رعایت نکات مراقبتی به سرعت برطرف می شود.

علت تورم بعد از ایمپلنت

جالب است بدانید که یکی از مهم ترین و طلایی ترین بازه زمانی که می تواند برای درمان شما عزیزان مفید و موثر باشد دوران نقاهت پس از انجام جراحی و درمان است. پس از انجام این فرایند دندانپزشک شما نکاتی را به شما ارائه می دهد که در صورت رعایت کردن تمامی آن ها می توانید از بروز عوارض جانبی مانند عفونت و پس زده شدن ایمپلنت کاشته شده در استخوان فک به خوبی جلوگیری کنید. اما طبیعی است که پس از انجام این کار به مدت 3 روز یا حتی بیشتر یا کمتر کمی احساس درد ، ناراحتی و تورم داشته باشید چرا یکی از عوارض کاشت دندان که به وجود می آید و ممکن است باعث ازار و اذیت افراد شود تورم بعد از ایمپلنت دندان می باشد. برخی از بیماران پس از مشاهده این عارضه تصور می کنند تورم یا کبودی بعد از انجام کاشت پایه ایمپلنت به دلیل وجود عفونت به وجود می آید اما این تصور کاملا اشتباه می باشد. عفونت بعد از انجام این عمل جراحی بسیار نادر بوده و حتی می توان از رخ داد آن با انجام راهکار های مختلفی جلوگیری کرد. اما تورمی که در کمترین زمان ممکن بعد از انجام کاشت ایمپلنت بر روی صورت بیمار و قسمت تحت درمان به وجود می آید به علت برشی است که در لثه جهت کاشت به وجود می آید. این برش در اغلب موارد با خونریزی زیر بافتی همراه است و کبودی که بر روی پوست رخ می دهد نیز به همین دلیل پدید می آید.

میزان تورم بعد از ایمپلنت دندان

مقدار ورمی که افراد بعد از انجام عمل جراحی کاشت دندان تجربه می کنند به فاکتور های بسیار زیادی بستگی دارد. اولین فاکتور ، واکنش بدن شما به عمل جراحی است که یک رویداد اتفاقی و متحمل می باشد. به عنوان مثال افرادی که 6 عدد ایمپلنت دریافت می کنند ، احتمالا در مقایسه با افرادی که تنها یک عدد ایمپلنت دریافت می کنند ، التهاب بیشتری را تجربه می کند. تورم نیز بخشی از پروسه درمان می باشد که بر اثر واکنش بدن به آسیب دیدگی به وجود آمده ، رخ می دهد و یک موقعیت خطرناک به شمار نمی رود. تجربه کردن تورم بعد از ایمپلنت دندان ، در اطراف دهان ، فک ، گونه ها ، چشم ها و اطراف صورت بعد از انجام مراحل کاشت دندان ، امری طبیعی تلقی می شود و دور از انتظار نیست. بعد از انجام مراحل درمان تورم معمولا در طول یک الی دو روز قبل از بهبود پیدا کردن به اوج خود می رسد و سپس به مرور زمان کاهش پیدا می کند که این مدت زمان در هر فرد متفاوت می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر میزان ورم به وجود آمده

همانطور که گفته شد میزان تورم بعد از ایمپلنت دندان به فاکتور های متعددی بستگی دارد. مواردی که در ادامه این بخش از مقاله به آن اشاره خواهیم کرد بر توسعه تورم و میزان کبودی صورت تاثیر گذار می باشد. مهم ترین عامل میزان گستردگی یا وسعت ناحیه تحت درمان می باشد. اگر این ناحیه دارای وسعت بسیار زیادی باشد قطعا تورم و کبودی بیشتری حاصل می گردد. دومین عامل مهم و تاثیر گذار سن بیمار می باشد. ممکن است برای شما نیز سوال باشد که سن بیمار چه ارتباطی به میزان تورم و کبودی دارد؟

دلیل آن نیز این است که با افزایش سن ، بافت صورت و گردن میزان سفتی و قوام و استحکام خود را از دست می دهد و همین موضوع باعث می شود تا آسان تر مایعات در بافت دهانی تجمع پیدا کند و در نهایت میزان کبودی و تورم تا بخش های زیر چشم و گردن بیمار پیشروی کند. پس اگر در سنین بالا اقدام به انجام کاشت دندان کردید و پس از آن شاهد تورم بعد از ایمپلنت دندان بودید نگران نشوید ، خونسردی خود را حفظ کنید و راهکار های که در ادامه به شما خواهیم گفت را انجام دهید. با این کار سریعتر بهبودی خود را به دست خواهید آورد.

همچنین با توجه به توضیحات فوق می توانیم بگویم هر چه سن متقاضی بالا تر باشد کبودی و تورم به وجود آمده بر روی پوست صورت بیشتر است.

چگونه ورم لثه و صورت بعد از کاشت دندان را کاهش دهیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می باشد این است که چه کار کنیم تا تورم و کبودی به وجود آمده را از بین ببریم؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید بگویم که کاشت دندان به صورت دیجیتال که همراه با تکنولوژی است میزان درد ، تورم و جراحت را به حداقل می رساند اما در صورت انجام این فرایند با استفاده از روش های رایج و انجام جراحی باز و گسترده احتمال خونریزی ، تورم و کبودی بیشتر می شود. با توجه به مواردی که گفته شد رخ داد تورم بعد از ایمپلنت دندان در ناحیه جراحی شده طبیعی بوده که می توان با راه حل ها و نکات مراقبتی ساده ای آن را کاهش داد. رایج ترین روشی که می توان برای کاهش تورم بعد از انجام عمل جراحی استفاده کرد ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. بهتر است حداقل سه روز بعد از انجام عمل جراحی کاشت دندان کمپرس یخ را بر روی ناحیه تحت درمان قرار دهید. البته لازم به ذکر است که نباید کمپرس را به قدری بر روی صورت خود نگهدارید که پوستتان یخ بزند و قرمز شود. برای این کار بهتر است هر ساعت به مدت 15 الی 20 دقیقه از کمپرس استفاده کنید و سپس آن را بردارید و مجددا این کار را تکرار کنید یا در زمان استفاده کمپرس را درون یک حوله یا دستمال تمیز قرار دهید.  این فرایند را به همین شکل در طول 24 ساعت اول بعد از جراحی با هدف کمک به کاهش ورم صورت تکرار کنید. 24 ساعت اولیه بعد از انجام عمل کاشت دندان یک چارچوب زمانی بسیار مهم محسوب می گردد. شما می توانید  برای کاهش تورم بعد از ایمپلنت دندان این پروسه را تا روز دوم نیز ادامه دهید. البته بعد از گذشت 72 ساعت ، انجام این فرایند عملا تاثیری ندارد. از همین رو توصیه می شود از حوله گرم استفاده کنید. از دیگر نکات مهم مراقبتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرار دادن چند بالشت در زیر سر و قرار دادن سر در موقعیتی بالاتر  نسبت به بدن ، راهکار دیگر است که می تواند در کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان موثر واقع شود.
  • شما می توانید از دارو های ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و دیگر دارو های تجویز شده توسط جراح و دندانپزشک، استفاده نمایید. این دارو ها نه تنها به کاهش التهاب و ورم بعد از ایمپلنت دندان کمک می کنند بلکه در تسکین درد نیز موثر می باشند.
  • هرگز غذاهایی که سفت باشد و باعث ایجاد فشار به ناحیه ایمپلنت می شود استفاده نکنید چرا که اعمال فشار زیاد به دهان تورم بعد از ایمپلنت دندان را افزایش می دهد.
  • از دیگر روش های کاهش تورم استفاده از خمیر دندان های ضد باکتری می باشد . بهتر است این کار را حداقل دو مرتبه در روز انجام دهید تا هم از بروز عفونت جلوگیری کنید و هم تورم و التهاب را کاهش دهید.
  • با استفاده از آب نمک یا دهانشویه هایی که فاقد فلوراید هستند دهان خود را شست و شو دهید.
  • حداقل یک الی دو مرتبه در طول روز از ژل های دهانی استفاده نماید.
  • استفاده از محلول و آب نمک یکی دیگر از توصیه های است که متخصص کاشت ایمپلنت دندان در زعفرانیه و شمال تهران ، آن را برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی ، به بیماران می گویند. حداقل 4 بار در روز بعد از غذا خوردن بهتر است دهان خود را با محلول آب و نمک رقیق شستشو دهید. این محلول به پاک کردن میکروب ها و پسماند های غذایی در داخل دهان کمک کرده و محیط دهان را تمیز نگه می دارد و از تورم بعد از ایمپلنت دندان جلوگیری می کند. علاوه بر آن خطر بروز عفونت را به حداقل می رساند.

استفاده از کمپرس گرم بعد از ایمپلنت

استفاده از کمپرس آب گرم بعد از کاشت ایمپلنت دندان ممکن است به عنوان یکی از روش‌های کمکی در مراقبت‌های پس از عمل مورد استفاده قرار گیرد. اما باید به دستورالعمل‌های دندان‌پزشک خود توجه کنید. زیرا هر مورد ممکن است با توجه به شرایط خاص شما تغییر کند. در این مورد، دندان ‌پزشک شما ، شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه از کمپرس آب گرم استفاده کنید و چه زمانی. عموماً، استفاده از آب گرم می ‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند ، اما باید از دمای مناسب و زمانی مناسب استفاده کنید، زیرا دماهای بسیار بالا ممکن است به جای کمک به بهبود، آسیب بیشتری به بافت‌های محیطی وارد کنند.  دکتر محمد رضا باقری توصیه می کند بعد از کاشت دندان ابتدا از کمپرس سرد به مدت 24 ساعت استفاده کرده و پس از آن به مدت 48 ساعت از کمپرس گرم مطابق با توضیحات فوق استفاده شود.

تورم ایمپلنت دندان - دکتر محمدرضا باقری

کمپرس یخ بعد از انجام ایمپلنت بهتر است یا کمپرس گرم؟

شاید در این خصوص مطالب متعددی در فضای اینترنت خوانده باشید و این سوال برایتان به وجود آمده باشد که بعد از انجام کاشت ایمپلنت باید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کرد؟ هیچ پاسخی بهتر از پاسخ خود پزشک درمان کننده نمی باشد ، چرا که تنها او از وضعیت و شرایط شما باخبر است. از سوی دیگر به دلیل تجربه ای که در این زمینه دارد و شما به او دسترسی آسان تری دارید ، می تواند بهتر کمک کننده باشد. دکتر محمدرضا باقری یکی از متخصصان پروتز های دندانی و کاشت ایمپلنت دندان که سابقه طولانی در این زمینه دارد و از تجربه و تخصص بالایی برخوردار می باشد پاسخ می دهند ، حداقل سه روز بعد از انجام این پروسه درمانی بهتر است برای کاهش تورم بعد از ایمپلنت دندان از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس آب سرد ، به کم شدن التهاب ناحیه ایمپلنت شده نیز کمک بسیار بزرگی می کند.

با استراحت کردن می توان به کاهش تورم کمک کرد!

معمولا بعد از انجام پروسه های درمانی به خصوص کاشت ایمپلنت در دهان ، متخصصان به بیماران خود توصیه می کنند تا یک هفته استراحت کامل داشته باشند. استراحت کامل به این معنا نیست که شما از بلند شدن ، راه رفتن و انجام کار های روز مره خود خودداری کنید و تنها در تخت خود به استراحت بپردازید. بلکه به معنای این است در این مدت زمان تنها از انجام فعالیت های بدنی سفت و سخت و شدید خودداری کنید. چرا که جراحی در محل دندان صورت گرفته و لثه ها بخیه زده می شوند و محل جراحی باز است ، احتمال آسیب رسیدن و باز شدن بخیه ها در اثر عدم استراحت کافی بسیار زیاد می باشد. از همین رو توصیه می شود حداقل به مدت چند هفته به خوبی استراحت کنید و از انجام فعالیت های ورزشی و بدنی خودداری کنید. استراحت در روز های ابتدایی درمان نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض جانبی و تورم بعد از ایمپلنت دندان خواهد داشت. یکی از این عوارض تورم بعد از آن است که با این روش می توان تا حد بسیار زیادی از گسترش و میزان آن آن جلوگیری کرد. در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید ، برداشتن اجسام سنگین یا خم شدن و فشار آوردن به صورت می توان گفت به محل جراحی فشار آمده و می تواند عامل افزایش درد و میزان تورم در صورت شود. با رعایت کردن این نکته مراقبتی می توان به راحتی از بروز درد و خونریزی و تورم جلوگیری کرد و با طی کردن درست مراحل درمان در آخر به نتیجه ای مطلوب و ایده آل دست پیدا کرد. پس حتما نکات مراقبتی که بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران یا شهر محل زندگی شما توصیه می کند گوش دهید.

تورم ایمپلنت دندان - دکتر محمدرضا باقری

آیا متورم شدن دندان کاشته شده طبیعی است؟

این تورم ممکن است برای بسیاری از افراد سوال باشد که آیا طبیعی است بعد از کاشت دندان طبیعی است یا خیر؟ اما باید دقت کنید که ایجاد تورم و کبودی یک پاسخ کاملا طبیعی در مقابل جراحی و وارد کردن آُسیبی است که در شکاف لثه انجام شده است. زیرا جراحی در واقع یک آُسیب کاملا کنترل شده است و زمانی که تورم به وجود می آید به این معنی است که مایعات در بافت دهانی تجمع پیدا کرده اند و بدن در حال بهبودی ناحیه آُسیب دیده می باشد. از همین رو بهتر است در این خصوص اصلا نگرانی نداشته باشید و نکات مراقبتی گفته شده توسط متخصص کاشت دندان و توصیه های که در ادامه به آن خواهیم پرداخت را برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی خود رعایت کنید. تورم بعد از ایمپلنت دندان نشانه سلامتی بدن شما و پاسخ طبیعی بدن در مقابل عمل جراحی است.