زمانی که یک یا چندین دندان شما به صورت کامل از بین می رود یا از دهان خارج می شود و امکان پر کردن آن با استفاده از مواد مخصوص وجود ندارد ، نیاز است تا از روش های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندان استفاده شود. در این نوع تکنیک پایه تیتانیومی با انجام یک عمل جراحی ساده درون استخوان فک جای گرفته و متصل می گردد و این امکان را به وجود می آورد تا پزشک روکش دندان یا اباتمنت را بر روی آن قرار دهد. اما از آنجایی که در طی این عمل جراحی از یک ماده خارجی برای نصب دندان استفاده می گردد ، نیاز است تا شرایط برای برقراری بافت و ماندگاری آن برای مدت زمان طولانی فراهم باشد. یکی از شرایطی که باید در نظر گرفته شود محدوده سنی برای کاشت ایمپلنت دندان در تهران می باشد. جایی که باید بدانیم آیا پروسه کاشت ایمپلنت در دندان گزینه مناسبی برای کودکان ، نوجوانان و افراد مسن است یا خیر؟ حتما برای شما نیز سوال پیش آمده است که بهترین سن برای ایمپلنت دندان چه زمانی است؟ برای یافتن پاسخ و دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله از سایت دکتر محمدرضا باقری ، بهترین دندانپزشک زیبایی و کاشت دندان در زعفرانیه واقع در شمال تهران همراه ما باشید.

 

بهترین سن برای ایمپلنت دندان

 

نتیجه درمان ایمپلنت کردن دندان ها در بیماران مسن اما سالم که از تراکم استخوان کافی در ناحیه فک خود برخوردار هستند ، می تواند هم اندازه با نتایج درمان در بیماران جوان تر باشد. هیچ کس نباید با وجود روش مدرن و ایمنی همچون کاشتن دندان ، به دلیل ناتوانی در خوردن ، جویدن ، صحبت کردن و لبخند زدن و در نهایت کاهش اعتماد به نفس و کیفیت زندگی خود رنج ببرد.  

آیا کاشت دندان محدودیت سنی دارد؟

یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالاتی که در ابتدا برای افراد به وجود می آید این است که آیا ایمپلنت کردن دندان ها با محدودیت سنی خاصی همراه است یا خیر؟ بهترین سن برای ایمپلنت دندان چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که اگر شما یک یا چندین دندان خود را به هر دلیلی از دست داشته باشید ، گزینه مناسب برای جبران دندان های از دسته رفته ، ایمپلنت می باشد. استفاده از این تکنیک خوشبختانه هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و در هر بازه سنی امکان پذیر می باشد. چندین دلیل مختلف وجود دارد که باعث می شود ایمپلنت کردن دندان به بهترین گزینه برای جبران دندان های از دست رفته در هر سنی تبدیل شود. اولین دلیل این است که علاوه بر روکش دندان ، ریشه نیز جایگزین می شود. این ریشه جدید ، از تیتانیوم ساخته شده و قادر است دندان جدید شما را برای سالیان دور و درازی محکم در جای خود نگه دارد. علاوه بر آن نیز با انجام این فرایند توانایی صحبت کردن و جویدن شما بازیابی می گردد. دیگر برای تمیز کردن آن ها نیازی نیست تا دندان هایتان را به طور کامل از دهان خود خارج کنید. نتایج به دست امده از کاشت دندان ، کاملا طبیعی و زیبا می باشد. از دیگر دلایلی که باعث می شود این پروسه بهترین گزینه برای درمان محسوب گردد ، جلوگیری از افتاده شدن صورت می باشد. اگر شما در سنین میانسالی دندان خود را از دست دهید و هرگز با استفاده از روش های جایگزین آن جای دندان از دست رفته خود را پر نکنید به مرور زمان لب های شما به سمت داخل وارد می شوند و باعث کاهش زیبایی چهره شما خواهد شد در حالی که با کاشت دندان می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

بهترین سن برای ایمپلنت دندان

درست که در غربالگری و تعیین ویژگی های مهم برای انجام پروسه کاشت ایمپلنت سن یکی از فاکتور های است که بررسی می شود و مواردی همچون محل قرار گیری دندان ، تعداد دندان های نیازمند کاشت ، وضعیت سلامت و استحکام استخوان فک ، سلامتی دهان و دندان و غیره در روند پروسه بسیار تاثیر گذار است اما نمی توان اهمیت سن را نادیده گرفت.

در رابطه با کاشت دندان در کودکان و نوجونان باید به این موضوع اشاره داشت که همزمان با رشد قدی و بروز تغییرات جسمانی در فرد ، استخوان فک او نیز در حال رشد کردن می باشد. از همین رو نمی توان گفت بهترین سن برای ایمپلنت دندان در زمان نوجوانی است چرا که نمی توان در سنین پایین تر از 18 سالگی عمل کاشت ایمپلنت را انجام داد. چرا که اگر این عمل در سنین پایین تر انجام شود ، با رشد کردن فک ، این امکان وجود دارد تا پایه ایمپلنت کوتاه تر از بقیه دندان ها شود و تاج دندان به سمت داخل به رود. مورد بعدی که باید اشاره کرد زمانی است که نیاز به کاشت چندین ایمچلنت وجود دارد. در چنین مواردی به دلیل وجود چندین پایه و تاج دندان در یک ناحیه ، مقاومت در برابر رشد استخوانی ایجاد می شود که این مورد در نهایت باعث دفرمه شدن فک و ایجاد تغییر در فرم صورت در سنین جوانی خواهد شد. اما پس از گذشتن از سن 18 سالگی ، تقریبا فرم و رشد فک به اندازه کافی رسیده است و کاشت دندان در این بازه زمانی باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی نخواهد شد.

در برخی از موارد که کاشت دندان به دستور دندانپزشک نیاز باشد و تنها یک دندان به این پروسه احتایج داشته باشد می توان این فرایند را در سنین پایین تر از 18 سالگی نیز انجام داد ، اما نیاز است زمانی که فرد به سن 18 سالگی رسید سریعا ایمپلنت جا به جا شود و از ایمپلنتی استفاده شود که با سطح دندان های دیگر هم خوانی داشته باشد.

 

 

بهترین سن برای ایمپلنت دندان سنین بالا می باشد!!

بسیاری از افراد بر این باور هستند که بهترین سن برای ایمپلنت دندان سنین بالای 50 سال می باشد.  بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن دندان امریکا ، نیمی از زنان و مردان بالای 65 سال ، حداقل یک دندان خود را از دست داده اند. هر چند برخورداری از سلامت عمومی خوب ، پیش از توصیه به انجام فرایند کاشت دندان مورد بررسی قرار می گیرد ، اما این به این معنی نیست که افراد مسن نمی توانند تحت این نوع پروسه قرار بگیرند و از مزایای آن بهره مند گردند. در واقع افراد مسنی که سال های سال با دست دندان یا همان دندان های مصنوعی سر کرده اند و اکنون متقاضی آن هستند که زندگی جدید خود را با دندان های دائمی و زیبا آغاز کنند ، می توانند نسبت به انجام این فرایند اقدام نمایند. 

این روش درمانی برای افراد میانسال و مسن ، بازدهی نسبتا خوبی داشته است. تحقیقات نشان داده است که کاشت ایمپلنت افراد میانسال بیش از 15 سال ماندگار داشته است که این موارد نشان دهنده قابل اعتماد بودن ، کم خطر و قابل اجرا بودن این پروسه در حوزه درمان دندان های از دست رفته افراد مسن می باشد. فک و استخوان از نظر پذیرش ایمپلنت در سنین بالا هیچ نوع مشکل را در پی نخواهد داشت و اگر فرد دارای شرایط نامناسب و ممنوعه دیگری نباشد ، می تواند به راحتی این فرایند را انجام دهد و از نتایج لذت کامل را ببرد.

اگر افراد میانسالی که متقاضی این تکنیک هستند از مشکلات لثه و دندان برخوردار باشند باز هم جای هیچ نگرانی وجود ندارد ، چرا که می توان پیش ازانجام مراحل کاشت با توجه به امکانات و روش های موجود ، مشکلات موجود را دمان و از بین برد و سپس به پروسه کاشت اشاره کرد. با توجه به مطالب گفته شده در میابیم که بهترین سن برای ایمپلنت دندان زمانی است که شما از نظر پزشک خود شرایط مناسب برای کاشت را داشته باشید.

بالا ترین محدوده سنی برای کاشت

ایمپلنت کردن دندان در اغلب موارد ، می تواند نتایجی زیبا و جذاب را در بیمارانی که در حال سپری کردن دهه هشتم یا نهم زندگی خود هستند را به وجود آورد. زمانی که بیمار است سلامت عمومی خوب ، برخوردار باشد و هیچ نوع مشکلی در سلامت روحی ، روانی و جسمی او نداشته باشد که به شکل منفی ، موفقیت روند یا سلامت بیمار را به خطر بیاندارد ، نمی توان برای اجرای فرایند ، هیچ محدودیت سنی ، قائل شد و بهترین سن برای ایمپلنت دندان را انتخاب کرد و انتظار داشت نتایجی مطلوب را دریافت کرد. توانایی پزشک برای اجرای این فرایند با استفاده از جراحی ایمپلنت هدایت شده و اسکنر های سی تی ، روند عمل و دوره بهبودی را به یک فرایند ساده و آسان تبدیل می کند.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان برای افراد مسن چقدر است؟

ایمپلنت های دندانی برای کسانی که مسن هستند یا سن آن ها بالا تر از 80 سال است ، درصد موفقیت قابل قبولی دارد. طبق آمار های به دست آمده از ایمپلنتولوژی UK ، 95 درصد از ایمپلنت های کاشته شده در بیماران میانسال تقریبا بیش از 15 سال با موفقیت کامل عملکرد خود را حفظ کرده اند. به همین دلیل علت کاشت ایمپلنت به عنوان یک روش قابل پیش بینی ، مطمئن و ایمن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته افراد میانسال یا تعویض دندان های مصنوعی متحرک شناخته می شود. همچنین بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران دکتر محمدرضا باقری اضافه کرده است ، کاشت ایمپلنت در دهان ، روش استاندارد طلایی برای جایگزین کردن دندان های مصنوعی یا بریج های دندانی که به دلیل افزایش سن و کهولت سن با مشکل رو به رو شده اند ؛ است. با استفاده از این تکینک جای خالی دندان ها با یک پایه تیتانیومی مستجکم و بادوام جایگزین شده که قادر است به مدت طولانی پروتز های مصنوعی دندان را بر روی خود ساپورت کند. از همین رو به تمامی بیماران پیشنهاد داده می شود حتی در سنین بالا تر از 80 سال نیز کاشت ایمپلنت را انجام دهند و هرگز تصور نکنند که دیگر زمان مناسب برای کاشت وجود ندارد.

دندانپزشکی جدید و مدرن سعی کرده است با پیشرفت های جهان جلو رود و با معرفی مواد با کیفیت و همچنین استفاده از روش های درمانی جدید و مناسب مانند پیوند استخوان ، پیوند لثه ، لیفت سینوس و غیره فرایند کاشت ایمپلنت را برای افرادی که به دلیل سن بالا دچار پوکی استخوان یا تحلیل استخوام فک و لثه شده اند ، امکان پذیر سازد. با توجه به این مزایا به طور قطع نباید افراد مسن را از انجام این فرایند منع ساخت.