پروسه کاشت و جایگزین کردن دندان با استفاده از کاشت دندان در تهران نیز همانند سایر حوزه های پزشکی در چندین دهه اخیر پیشرفت های بسیار زیادی کرده است و باعث شده است هر ساله مشکلات میلیون ها نفر که مرتبط با دندان است را درمان کند. ایمپلنت دندان دیجیتال به روش های جدید تری گفته می شود که در آن ها از جدیدترین فناوری ها استفاده می شود. به طور کلی هر چه تجهیزات مورد استفاده پیشرفته تر باشند پروسه درمان برای بیماران راحت تر می باشد. اما این تنها مزیت ایمپلنت دیجیتال نمی باشد. برای کسب اطلاعات کافی در این رابطه و نحوه انجام آن توصیه می کنیم این مقاله از سایت دکتر محمدرضا باقری بهترین و متبحر ترین دندانپزشک ترمیمی و زیبایی در زعفرانیه و شمال تهران  را از دست ندهید.

 

ایمپلنت دندان دیجیتال - دکتر باقری

 

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

زمانی که اسم این پروسه را می شنوید ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که این پروسه به چه صورت است و در اصل چه چیزی می باشد. در این رابطه باید بگویم منظور از ایمپلنت دیجیتال در رواقع روش درمان و کاشت پایه های ایمپلنت می باشد که در مراحل مختلفی از آن از تکنولوژی های جدید و روز دنیا بهره گرفته می شود تا نتایج سریع تر ، با دقت بیشتر ، راحت تر و با کیفیت بالا تر حاصل شوند. برخی از مطب ها یا کلینیک ها ممکن است به تمامی این تکنولوژی ها مجهز باشند و برخی دیگر تنها یک یا چند مورد از آن را در اختیار داشته باشند. در صورتی که قصد دارید از ایمپلنت دندان دیجیتال در زعفرانیه و شمال تهران استفاده کنید می توانید به دکتر باقری بهترین متخصص کاشت دندان تهران مراجعه کنید. متداول ترین فناوری های به کار رفته در ایمپلنت دیجیتال به صورت زیر می باشد.

اسکن دیجیتالی دهان به جای قالب گیری با خمیر پزشکی

بسیاری از ما تجربه قالب گیری از دندان ها را برای انجام پروسه های همانند لمینت دندان و روکش با خمیر های قالب گیری داریم. برای برخی از افراد ممکن است این پروسه تجربه ای ناخوشایند و ازار دهنده محسوب شود چرا که باعث می شود تا مدت زمان کوتاهی مجبور شوید دهان خود را بز نگه دارید و تا چندین دقیقه قرار داشتن حجم زیادی از خمیر را در دهان خود تحمل کنید. در حالی که بو و طعم برخی از آن ها بسیار زننده و ناخوشایند است. وجود چنین چیزی در دهان می تواند باعث ناراحتی یا حتی عق زدن بیمار شود.

خوشبختانه امروزه با حضور تکنولوژی در حوزه دندانپزشکی این مشکل برطرف شده است. در ایمپلنت دندان دیجیتال دیگر نیازی به استفاده از خمیر های حجیم و بد بو نمی باشد بلکه با استفاده از یک دستگاه دیجیتالی دهان شما اسکن می شود. تصاویر که با استفاده از این دستگاه به دست آمده است بلافاصله بعد از اتمام فرایند اسکن به کامپیوتر فرستاده می شود. بنا بر این دیگر نیازی نیست همانند قالب گیری سنتی ، مدت زمان کوتاهی را صبر کنید.

مدل سازی سه بعدی کامپیوتری

برای انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان دیجیتال از راهنما های دیجیتالی استفاده می شود که تمامی آن ها با استفاده از مدل سازی سه بعدی کامپیوتری به دست می آیند تا وضعیت استخوان و عصب در ناحیه تحت درمان مشخص شود. پس از به دست آمدن این اطلاعات ، دندانپزشک قادر است تا برنامه ریزی دقیقی برای انجام عمل کاشت دندان داشته باشند. این پروسه با کمترین برش انجام می شود که هر چه تعداد این برش ها کمتر باشد ، طول دوره نقاهت نیز بعد از درمان کوتاه تر خواهد بود. از طرفی نیز متقاضی درد کمتری را تجربه می کند و قادر است با استفاده از دارو های مسکن ساده تجویز شده درد به وجود آمده را کنترل و کاهش دهد. راهنمای دقیق جراحی بر روی دندان ها قرار داده می شود تا پزشک اطمینان پیدا کند که در حین روند کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال ، آسیبی به بافت های مجاور وارد نمی شود و عصب ها صدمه جدی نمی بیننند.

عکس برداری دیجیتالی

از دیگر پیشرفت های که درحوزه دندانپزشکی و ایمپلنت های دندانی صورت گرفته است ، عکس برداری دیجیتالی است که در آن دیگر نیازی به قرار دادن ابزار خاصی درون دهان شما نمی باشد ، بلکه با کمک دستگاه دیجیتالی عکس های مورد نظر از دهان شما گرفته می شود. با این وجود این تکنیک برای تمامی افراد مناسب نبوده و ممکن است نیاز به عکس برداری با روش معمولی باشد.

آیا پروسه ایمپلنت دندان دیجیتال در مقایسه با روش سنتی درد کمتری را به همراه دارد؟

تصویر برداری سی تی اسکن سه بعدی استفاده شده در ایمپلنت دندان دیجیتال ، اطلاعات دقیقی را از روند درمان و موقعیت استخوان و اعصاب به دست می آورد ، در حالی که در روش کاشت دندان سنتی دندانپزشک باید یک برش بزرگ در طول خط لثه به وجود آورد تا متوجه موقعیت استخوان ها و اعصاب شود. با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا ، ایمپلنت بدون نیاز به بلند کردن فلپ های متصل به لثه در مکان های درستی قرار داده می شود. از همین رو ناحیه تحت درمان دچار اسیب کمتری می شود و نیاز به بخیه های کمتری دارد. علاوه بر تمامی این موارد شما در دوران نقاهت این پروسه ، خونریزی و تورم بسیار کمی را تجربه خواهید کرد که همین مسئله باعث می شود زمان ریکاوری شما کاهش پیدا کند و سریع تر به زندگی عادی خود بازگردید.

 

ایمپلنت دندان دیجیتال - دکتر باقری

 

کاندیدای مناسب کاشت دندان دیجیتال

با توجه به این که ایمپلنت دندان دیجیتال  ،خونریزی ، تورم و دوره نقاهت بسیار کمی را به دنبال دارد افراد بسیار زیادی قادر به استفاده از آن می باشند. افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا ، دیابت قادر به کاشت دندان به روش سنتی نیستند نیز می توانند به عنوان داوطلبین ایده آل و مناسب این فرایند از مزایای فوق العاده آن بهره مند شوند. علاوه بر این افراد ، کسانی که به استعمال دخانیات اعتیاد دارند ،  بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمتریی دارند و دندانپزشکان به آن ها انجام جراحی های وسیع و پیوند استخوان برای کاشت دندان پیشنهاد داده شده است ، بیمارانی که ارتفاع استخوان آن ها بسیار کم است و برای کاشت ایمپلنت نیاز به انجام جراحی های پیشرفته و بزرگی برای جابه جایی عصب ها دارند ، کسانی که نیاز نیاز به روکش های فوری دارند و افرادی که از فرایند کاشت دندان ترس دارند می توانند از ایمپلنت دندان دیجیتال استفاده نمایند.

البته لازم به ذکر است که افرادی که در ناحیه تحت درمان دچار عفونت هستند یا به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند یا تحت درمان سرطان مانند پرتو درمانی قرار دارند با در نظر گرفتن برخی از شرایط می توانند تحت درمان با این تکنیک قرار گیرند. در رابطه با افرادی که به استعمال سیگار اعتیاد دارند نیز باید بگویم برای انجام این پروسه نیاز است تا برای مدت کوتاهی مصرف سیگار قطع شود. چرا که سیگار کشیدن و مصرف هر نوع مواد حاوی نیکوتین می تواند روند بهبودی را کند کند و در نهایت دوره ریکاوری را طولانی تر و زمان بر تر سازد.

معایب ایمپلنت دندان دیجیتال

کاشت دندان دیجیتال در مقایسه با روش های قدمیمی و سنتی یک فرایند بدون عیب و نقص محسوب می شود چرا که این فرایند از هیچ نوع ویژگی که باعث ضعف آن شود برخوردار نیست. به عنوان یک فرایند مستقل بدون در نظر گرفتن سایر روش های درمانی ممکن است بتوان هزینه بالای آن را به دلیل استفاده از دستگاه های روز دنیا به عنوان یک عیب مطرح کرد.

مزایای آن

همانطور که در طول مقاله به آن اشاره شد ، در ایمپلنت دندان دیجیتالی از دستگاه های پیشرفته و جدیدی استفاده می شود که می تواندقت درمان را بالا ببرد. به عنوان مثال زمانی که راهنمای دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد ، برش ها به حداقل می رسند و درد ، خونریزی ، تورم ، کبودی و غیره کمتر می شود و افراد می توانند سریع تر به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنند. از همین رو می توان گفت یکی از مزیت های مهم این تکنیک سریع تر شدن مراحل درمان و دروه نقاهت می باشد.

  • با استفاده از این تکنیک عملکرد دندان های شما با جایگزین کردن دندان های که از نظر عملکردی و ظاهری همانند یک دندان طبیعی هستند ، بازگردانده می شوند و شما می توانید به راحتی بدون ناراحتی و با اعتماد به نفس بالا لبخندی زیبا بزنید و غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید.
  • با توجه به این که دندان های کاشته شده شبیه به یک دندان طبیعی هستند ، در مقایسه با دندان های مصنوعی ، مشکلاتی را در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن برای شما به وجود نمی آورند. این ایمپلنت ها قادر به تحمل فشار بسیار زیادی در هنگام غذا خوردن هستند.
  • ایمپلنت دندان دیجیتال از تحلیل رفتن استخوان ها و داخل شدن لب ها جلوگیری می کند و باعث می شود ساختار صورت شما حفظ شود.