داشتن دندان های زیبا  ، مرتب و منظم در جلو دهان می تواند باعث افزایش زیبایی لبخند شما شود. حال تصور کنید که بر اثر افزایش سن یا دلایل محیطی دیگر مانند تصادفات ، دندان جلوی خود را از دست بدهید. به طور حتما خندیدن یا لبخند زدن در میان جمع و دوستان و آشنایان کمی سخت و غذاب آور می شود. بهترین روش برای رفع این مشکل و بازگرداندن زیبایی لبخند و داشتن دندان های طبیعی و مرتب ایمپلنت دندان جلو می باشد. کاشت دندان طبیعی یکی از بهترین و پرطرفدار ترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته به خصوص دندان های جلویی دهان که نبودشان باعث کاهش زیبایی لبخند خواهد شد ، می باشد. زمانی که یک یا چند دندان کشیده می شود دندان های مجاور یا کناری آن ها به سمت فضای خالی کج می شوند. در این زمان استخوان فک نیز به مرور زمان تحلیل می رود از همین رو نیاز است تا در اسرع وقت به یک متخصص ایمپلنت های دندانی مجرب و متبحر در زعفرانیه ، شمال تهران یا دیگر مناطق کشور مراجعه کرد. در این مقاله از سایت دکتر محمد رضا باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی در زعفرانیه واقع در شمال تهران ، در رابطه با کاشت دندان جلو صحبت کنیم و شما را با این روند درمانی آشنا سازیم. داشتن اطلاعات جامع و مفید در رابطه با روند درمانی کمک بسیار زیادی در کاهش استرس و همچنین انتخاب متخصص کاشت دندان می کند.

 

ایمپلنت دندان جلو

 

کاشت دندان های جلو

ایمپلنت دندان جلو یک فرایند درمانی از پیش طراحی شده می باشد که در طی آن دندانپزشک با انجام یک جراحی ساده اقدام به کاشت پایه های ایمپلنت در دندان های ردیف جلو می پردازد و در صورت نیاز برای جلوگیری از بروز عفونت مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند. پس از آن که روند ترمیم به پایان رسید ، دندان های ثابت و جدید در ردیف جلو ساخته می شود و در جای خود قرار داده خواهند شد.

عمل کاشت دندان جلو به تعداد دندان ها و عوامل موثری دیگری بستگی دارد از همین رو نمی توان زمان دقیقی را برای آن در نظر گرفت. اما به طور کل این پروسه در مدت زمان کوتاهی و در یک جلسه انجام می شود و می توان آن را با استفاده از دارو های بی حسی موضعی انجام داد. برنامه ریزی های قبل از جراحی اطمینان می دهند که این روش آسان و سریع می باشد ، بنابراین بهبودی سریع تر و راحت تر می باشد.

چرا به ایمپلنت دندان جلو نیاز است ؟

کاشتن دندان های جلو ، بهترین جایگزین برای ریشه دندان می باشد. اگر دندان های خود را از دست داده اید یا به دلیل بیماری لثه درحال از دست دادن آن ها هستید ، ممکن است به این روش درمانی نیاز پیدا کنید. با این وجود بر اساس گفته های دندانپزشکان متخصص و مجرب ، ایمپلنت های دندانی جلو راه حل بسیار خوبی برای درمان موارد زیر می باشد.

  • شکسته شدن یا اسیب دیدن تاج دندان
  • بر اثر اسیب دیدگی در یک فعالیت ورزشی ، زمین خوردن یا تصادف در دوران کودکی دندان خود را از دست داده اید.
  • به بیماری اکتودرمال دیسپلازی یا رشد نکردن دندان ها مبتلا هستید.
  • بر اثر درمان نکردن کانال های ریشه ای دندان خود را از دست داده اید.
  • به بیماری شدید پریودنتال مبتلا بوده اید و دندان خود را از دست داده اید.
  • به دلیل خشکی دهان یا رژیم پر کربوهیدرات به پوسیدگی شدید در سطح ریشه دچار شده اید.

در رابطه با شرایط پزشکی در متن فوق به آن اشاره شد ، شما مسئول آن هستید که از روش ایمپلنت دندان جلو استفاده کنید یا خیر. برای راهنمایی های بیشتر و درمان با کیفیت تر بهتر است به نزدیک ترین و بهترین متخصص ایمپلنت دندان در شهر خود مراجعه کنید. پس از انجام معاینات اولیه ، دندانپزشک مناسب ترین زمان و روش درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. عزیزانی که در شهر تهران و منطقه زعفرانیه زندگی می کنند و قصد دارند کاشت ایمپلنت در دندان جلو انجام دهند ، می توانند برای دریافت مشاوره و برخورداری از بهترین و با کیفیت ترین خدمات به دکتر محمد رضا باقری مراجعه کنند.

آیا من کاندید مناسبی برای ایمپلنت کردن دندان های جلو هستم؟

کاشت دندان جلویی برای اکثر مراجعه کنندگان مناسب می باشد ، اگر چه که دندان ها و فک شما باید به طور کامل رشد کرده باشند و تکامل خود را به پایان رسانده باشند تا شما کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان جلو باشید. کودکانی که بر اثر بیماری یا ضربه دندان خود را از دست داده اند باید بدانند که تا سن 18 سالگی یا کمی بالاتر از آن باید صبر کنند. طی این مدت ، دندانپزشک پروتز موقت برای شما تجویز می کند تا با استفاده از آن ها به راحتی غذا بخورید و لبخند بزنید و همچنین دندان ها و فک شما برای کاشت دندان آماده شوند. در غیر این صورت ، بیماران بزرگسالی که تمایل دارند تا از پروتز های تک دندانی استفاده کنند باید از سلامت دندان و موارد پزشکی مناسبی برخوردار باشند. شما نباید هیچ نشانه ای از بیماری های فعال یا دیگر مشکلات دندانی داشته باشید.

 

ایمپلنت دندان جلو

 

مدت زمان کاشت دندان جلو

به طور معمول کاشت ایمپلنت دندان جلو در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول شامل قرار داد پایه یا همان فیکسچر از جنس تیتانیوم در داخل استخوان فک بیمار می باشد. پس از گذشت این مرحله با توجه به ناحیه تحت درمان ، میزان قدرت پیوند استخوان و جراحی های جانبی حدود سه ماه زمان نیاز است تا پایه ها ایمپلنت با استخوان فک بیمار جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان مرحله دوم یعنی مرحله قالب گیری و ساخت روکش ایمپلنت دندان های جلو انجام می شود. به دلیل تاثیر بسیار زیبایی که دندان های قدامی در زیبایی ، لبخند و اعتماد به نفس افراد دارد ، بسیاری از بیماران تحمل گذراندن یک دوره چند ماهه را ندارد. خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی این پروسه به صورت یک روزه نیز قابل انجام می باشد. البته لازم به گفت است که برای منظور باید بیمار از استخوان کافی در ناحیه مورد نظر برخوردار باشد.

مزایای ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت کردن دندان جلو دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • شباهت کامل به دندان ها طبیعی از لحاظ ظاهری و عملکردی

یکی از مزیت های کاشت دندان جلو این است که شباهت بسیار زیادی با دندان های طبیعی ما دارد. تاج ایمپلنت از جنس سرامیک می باشد. این ماده خاصیت بازتاب نور را همانند مینای طبیعی دندان ها دارد ، به همین دلیل از لحاظ زیبایی و ظاهری شباهت بسیار زیادی با دندان های خود فرد دارد. علاوه بر آن نیز پایه های ایمپلنت دندان جلو نیز همانند ریشه دندان به استخوان فک متصل می شود و هیچ مشکلی برای فرد در زمان خوردن غذا یا صحبت کردن با دیگران به وجود نمی آورد.  نتایج کاشت دندان به قدری طبیعی و زیبا است که افراد نمی توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا شما دندان خود را از دست داده اید و از ایمپلنت استفاده می کنید یا خیر.

  • جلوگیری از تغییر شکل طبیعی لب و استخوان فک

همانطور که می دانید وجود دندان ها در حفظ ساختار طبیعی استخوان فک و داشتن لبخندی زیبا نقش بسیار مهمی دارد. با از دست دادن دندان ، ناحیه ای از استخوان فک که در زیر آن قرار دارد شروع به تحلیل رفتن می کند. رخ داد چنین اتفاقی باعث تغییر شکل استخوان فک در آن قسمت می کند و بر اثر آن بخشی از لب که دندانی در آن قسمت وجود ندارد ، حالت فرو رفته پیدا می کند. از همین رو می توان گفت با انجام کاشت دندان می توان از تغییر حالت پیدا کردن لب ها و استخوان فک جلوگیری کرد.

  • دائمی بودن

از دیگر مزیت های ایمپلنت دندان جلو یا دیگر دندان ها است که نتایج دائمی می باشند. این درمان در صورتی که توسط ایمپلنتولوژیست متبحر ، مجرب و متخصص و به صورت کاملا تخصصی و اصولی انجام شود و همچنین فرد پس از کاشت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد ، ایمپلنت های کاشته شده او ماندگاری دائمی خواهد داشت. به طور کلی می توانیم این روش درمانی 20 الی 25 سال دوام دارد و پس از آن نیز در صورت بروز مشکل امکان تعویض آن وجود دارد.

  • امکان تمیز کردن صحیح و راحت

پایه های ایمپلنت در جای دندان های از دست رفته قرار می گیرند و اندازه و فرم آن ها کاملا شبیه به دندان های اصلی خود فرد می باشد. این ویژگی ها یک مزیت محسوب می شود تا فرد بتواند به راحتی و درستی سایر دندان های خود را تمیز کند. با داشتن دندان های مرتب می توان به راحتی نخ دندان کشید و مسواک زد.

  • بهبود اعتماد به نفس از دست رفته بیماران

از دست دادن یک دندان به خصوص دندان جلو نه تنها باعث بروز مشکلاتی در حین غذا خوردن و صحبت کردن می شود بلکه می تواند بر اعتماد به نفس افراد نیز تاثیر منفی بگذارد. بر طرف کردن مشکلات ظاهری و داشتن لبخندی زیبا و تاثیر گذار با ایمپلنت دندان جلو تاثیر مثبتی در تکلم ، بلع غذا و اعتماد به نفس افراد دارد.

 

ایمپلنت دندان جلو

 

آیا کاشت ایمپلنت دندان جلو یک روش بی خطر است؟

بیش از دو دهه است که دانشمندان سرتاسر جهان استفاده از ایمپلنت های دندانی را برای مراجعه کنندگان خود پیشنهاد می دهد و از آن به عنوان یک جایگزین مناسب و خوب برای دندان های از دست رفته یاد می کنند. کاشت دندان های جلویی در تمامی افراد چه بزرگسال و چه میانسال بی خطر و ایمن بوده و در مقایسه با  سایر روش های زیبایی و درمانی در علم دندانپزشکی با خطرات کمتری رو به رو می باشد. ایمپلنت ها به دلیل ویژگی های فوق العاده ای که دارند ، دارای ظاهری طبیعی و عملکردی آسان و راحت می باشند ، اما یکی دیگر از دلایل بسیار مهم برای انتخاب ایمپلنت این است که آن ها از جنس تیتانیوم ساخته شده اند و از همین رو با بدن سازگار می باشند و مشکلی ایجاد نمی کنند. تیتانیوم یک ماده زیست پذیر است که این قابلیت را دارد تا با استخوان فک به خوبی جوش بخورد و استحکام خود را حفظ نماید. در علم دندان پزشکی جدید کاشت ایمپلنت یکی از مناسب ترین روش های درمانی است که کاملا ایمن تشخیص داده شده است و نتایجی خارق العاده و زیبا به همراه دارد.

شما می توانید بدون ترس و نگرانی بابت ضربه دیدن ، جدا شدن و یا درد گرفتن دندانتان غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که برای اینکه طول عمر این روش درمانی را افزایش دهید نیاز دارید تا مراقبت های خاص را رعایت کنید.

بعد از کاشت دندان جلو چه اتفاقی رخ می دهد؟

از آنجا که عمل کاشت ایمپلنت دندان جلو با سرعت بیشتری نسبت به دندان های اطراف انجام می شود ، می توانید سریع تر از آنچه که فکر می کنید به فعالیت های روز مره خود باز گردد و بدون هیچ مشکلی به کار های خود بپردازید. در صورت بروز هر گونه درد و ناراحتی می توانید از دارو های که پزشکتان برایتان تجویز می کند استفاده کنید. جالب است بدانید که تعداد زیادی از افراد بعد از انجام این فرایند دچار درد و ناراحتی نمی شوند اما برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی بهتر است از دارو های تجویز شده استفاده نمایید.

پزشک شما نکات مهمی را در خصوص نحوه مراقبت بعد از ایمپلنت دندان به شما باز گو می کند. اگر یکی از مراجعه کنندگان دکتر محمدرضا باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی و کاشت دندان در زعفرانیه و شمال تهران هستید می توانید از مقاله تهیه شده در سایت با عنوان مراقبت های قبل و بعد از عمل استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از کاشت دندان جلو

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید این است که آیا با کاشت دندان جلو باید مراقبت های متفاوتی را انجام دهیم ؟ در این خصوص باید بگویم که مراقبت از ایمپلنت دندان جلو نیاز به انجام اقدامات خاصی ندارد و همانند مراقبت از دندان های طبیعی است . به این صورت که شما باید روزی دو بار مسواک بزنید ، به صورت مرتب از نخ دندان استفاده کنید و مراقب باشید در زمان استفاده از نخ دندان به لثه شما آسیبی وارد نشود ، از دهانشویه مناسب استفاده کنید ، تا حد امکان از سیگار کشیدن اجتناب نمایید ، خوراکی های سفت را با دندان خود گاز نزید ، از نایت گارد در صورت ابتلا به دندان قروچه استفاده کنید و به صورت منظم چکاپ ها را انجام دهید.

میزان موفقیت آمیز بودن پروسه درمان کاشت دندان جلو چقدر است؟

در میزان موفقیت آمیز بودن فرایند کاشت ، عوامل متعددی دخالت دارند که جنس استخوان فک و لثه بیمار یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین آن ها به شمار می رود. اگر فرد بیمار بدنی سالم داشته باشد ، میزان موفقیت آن تا 95 در صد افزایش پیدا خواهد کرد. اما در صورتی که بیمار به نکات مراقبتی دهان و دندان اهمیتی ندهد یا به درستی آن ها را انجام ندهد این میزان با کاهش قابل توجهی رو به رو خواهد شد. کاشت به عنوان مانعی در برابر ابتلا به بیماری ها و اختلالات گوارشی عمل می کند و از همین رو بهتر است بیماران پیش از انجام هر کاری در مرحله نخست از عدم وجود بیماری های دهان و دندان خود اطلاع کسب کنند. چنانچه بیماری قصد انجام این پروسه را داشته باشد ، در ابتدا باید به دندانپزشک خودتان مراجعه کنید و از نبود بیماری های زیر اطمینان حاصل نمایید تا با این کار پروسه درمان شما موفقیت آمیز تر شود. بهتر است به یاد داشته باشید که درصورتی که به هر یک از این بیماری ها مبتلا باشید ابتدا باید نسبت به درمان آن اقدام کنید و آن را از بین ببرید و سپس ایمپلنت دندان جلو را انجام دهید.
پس از رفع مشکلات نیز توصیه های مراقبتی گفته شده از سوی بهترین متخصص کاشت دندان را انجام دهید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. بیماری و عادت های نامناسب عبارت اند از:

  • گاز گرفتن گونه به صورت مداوم
  • احساس بوی بد در دهان به صورت دائمی
  • خشک شدن دهان بدون دلیل و به صورت غیر طبیعی
  • به وجود آمدن تغییرات دهانی که همزمان با بالا رفتن سن به وجود می آید.
  • فلوروزیس
  • دندان قروچه
  • سرطان زبان و دهان
  • آفت های دهانی کوچک : آفت دهان نوعی بیماری عفونی است که اغلب افراد پیش از 40 سالگی به آن مبتلا می شوند. چنانچه این مشکل برایتان به وجود آید باید به مدت 7 الی 10 روز صبر کنید تا به خوبی از بین برود و التهاب آن کاهش یابد. چنانچه دندانپزشک متخصص تشخیص وجود آفت را بدهد دارو های لازمی برای بیمار تجویز می شود. بعد از بهبودی کامل بیمار می تواند اقدام به ایمپلنت دندان جلو کند.

برای ایمپلنت دندان های جلو چه شرایطی مورد نیاز است ؟

برای کاشت ایمپلنت دندان جلو ، لازم است بیمار از یک سری شرایط خاص برخوردار باشد تا بعنوان یک داوطلب ایده ال برای برخورداری از این فرایند شناخته شود و تا زمانی که این شرایط مهیا نشود، نمی توان از این روش برای کاشت دندان استفاده کرد. این شرایط الزامی برای کاشت ایمپلنت دندان های جلو فک بالا و پایین به شرح زیر می باشد:

وجود تراکم در سطح قابل قبول در استخوان فک
ایجاد تراکم کافی در استخوان فک بالا و پایین یکی از شرایط مهم برای ایمپلنت دندان جلو محسوب می شود چراکه اگر تراکم استخوان در ناحیه فک در حد مطلوب نباشد، امکان ایجاد حفره برای جایگذاری ایمپلنت دندان در استخوان فک و کاشت وجود نخواهد داشت.

بنابراین جراح قبل از اقدام به کاشت ، نخست با انجام معاینات و آزمایش های تخصصی در خصوص میزان تراکم استخوان فک و کیفیت بررسی های لازم را انجام می دهد و بعد از اطمینان از کافی بودن میزان تراکم برای کاشت اقدام می کند.

برخوداری بیمار از سلامت جسمی
برای بهره مند شن از روند کاشت دندان جلو به روش ایمپلنت دندان لازم است فرد داوطلب ، از شرایط سلامت عمومی در حد ایده آل برخوردار باشد. در واقع هرگونه بیماری زمینه ای که بتواند در عملکرد بخش های مختلف بدن اختلال ایجاد کند به طور غیر مستقیم ممکن است نتیجه این فرایند جراحی را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد.

بدین ترتیب اگر از بیماری زمینه ای خاصی رنج می برید، حتماً لازم است دندانپزشک را در جریان امر قرار دهید.

متعهد بودن به رعایت بهداشت دهان و دندان
سلامت دهان و دندان در تمام فرایند ها و خدمات دندانپزشکی ، از اهمیت بالایی برخوردار است. کوتاهی کردن یا متعهد نبودن به حفظ بهداشت دهان و دندان می تواند باعث بروز عفونت و ساکن شدن قارچ و باکتری در دهان و دندان ها شود و سلامت آن را به خطر بیاندازد.

آیا ایمپلنت دندان جلو به هزینه بالای آن می ارزد ؟

اگر بخواهیم تمام ویژگی ها و نکات مثبت ایمپلنت دندان جلو را در نظر بگیریم ، صادقانه باید بگوییم که هر ریال آن ارزش انجام این عمل را دارد. برای این که مطمئن شوید هزینه هایی که صرف ایمپلنت می کنید ارزش دارد یا نه ، از کسانی که تجربه کاشت دندان جلو خوب را دارند پرس و جو کنید. ایمپلنت دندان جلو به دلایل گوناگون ارزش هزینه کردن را دارد از جمله این که :

  • این یک روش طولانی مدت عالی است که تا حدود سی سال دوام خواهد داشت. بنابراین ، اگر بخواهیم هزینه مصرفی را در نظر بگیریم در مقایسه با دوام این عمل طی مدت 25 الی 30 سال ارزش بسیاری خواهد داشت.
  • مراقبت از دندان های کاشته شده آسان است چون می توانید همان شیوه ای که برای تمیز کردن دندان های اصلی و طبیعی خود به کار می برید را بدون دغدغه ادامه دهید.
  • در صورت ایمپلنت دندان جلو ، دندان ها قابل کنده شدن و جابجایی نیستند. بنابراین ، می توانید آن ها را مانند دندان های طبیعی خود در نظر بگیرید و جریان طبیعی زندگی را از سر بگیرید.
  • کاشت دندان جلو از لق شدن ، چرخیدن و خم شدن دندان های کناری جلوگیری می کند.
  • ایمپلنت این قابلیت را دارد که از زوال و خورده شدن بیشتر استخوان فک جلوگیری کند. همچنین ، می تواند آتروفی یا تحلیل استخوان را به تاخیر بیندازد و از آن جلوگیری کند.
  • کاشت دندان جلو در حقیقت به عنوان یک تکیه گاه بهتر برای ماهیچه ها عمل می کند. زیرا وقتی افراد دندان شان را از دست می دهند غالبا صورت های شان گود افتاده و پیر تر جلوه می کند و این عاملی است برای اینکه سن افراد بالاتر از آنچه هست نشان داده شود.