دندان ها عضو بسیار مهمی از بدن انسان هستند. آن ها علاوه بر این که به هضم بهتر غذا کمک می کنند بر روی سیستم گوارش نیز تاثیر مثبتی می گذارند. از همین رو داشتن دندان های سالم و مرتب یکی از آرزو های بزرگی است که افراد به مرور زمان خواستار آن ها هستند. پروسه ایمپلنت تمام دندان ها یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته می باشد. این پروسه معمولا برای کسانی قابل انجام است که نیاز به بازسازی کامل فک دارند. به عبارتی دیگر کسانی که به دلیل افزایش سن و خرابی تمامی دندان ها یا مشکلات احتمالی دیگر مجبور هستند تا همه دندان های خود را ایمپلنت کنند می توانند از این پروسیجر استفاده نمایید. شرایط کاشت دندان ها در این تکنیک با حالت های دیگر ان متفاوت است. در واقع می توان گفت این روش بسیار سخت و پیچیده تر از دیگر روش های درمانی و جایگزینی دندان می باشد. در این مقاله دکتر محمد رضا باقری بهترین متخصص کاشت دندان در زعفرانیه و شمال تهران در رابطه با پروسه کاشت تمامی دندان ها و بازسازی کامل فک توضیحاتی را ارائه خواهند داد که باعث می شود اطلاعات شما در رابطه با روند درمانی افزایش پیدا کند.

 

ایمپلنت تمام دندان ها

 

بازسازی کامل دهان با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

معمولا برای کاشت پروتز بر روی تمامی دندان ها به هشت پایه ایمپلنت دندان فک بالا و هشت پایه ایمپلنت در فک پایین لازم است. در زمان بازسازی دندان ها با پروتز های معمولی در هر فک 12 دندان در نظر گرفته می شود که از تعداد ایمپلنت های چهار عددی بیشتر می باشد. در ایمپلنت های تکی ، هر پروتز بر روی یک عدد پایه نصب می شود در حالی که در ایمپلنت های تمام فک ، تعداد پایه ها کمتر از تعداد پروتز های کاشته شده می باشد. این روش درمانی با متد های مختلفی انجام می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

انواع روش های کاشت ایمپلنت تمام دندان ها

همانطور که گفته شد این جراحی با مختد های مختلفی انجام می شود. تفاوت بارز آن ها نیز در تعداد ایمپلنت ها می باشد. کاشت پایه ها باید با استفاده از یک عمل جراحی کوچک و ساده انجام شود. از انجایی که بین دو تا شش پایه باید بر روی هر فک کاشته شود ، معمولا نیاز است تا بیماران تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی قرار گیرند.

  • کاشت 6 یا 4 عدد ایمپلنت

یکی دیگر از روش های کاشت ایمپلنت تمام دندان ها که متداول ترین متد برای کاشت دندان محسوب می شود All on4 می باشد. در این متد جراح از 4 ایمپلنت برای قرار دادن پروتز تمام فک استفاده می شود. در صورتی که اندازه فک بیمار بزرگ باشد یا دندانپزشک احساس نماید که نیاز به استفاده از ایمپلنت های بیشتر است احتمالا 6 ایمپلنت در فک قرار خواهد داد. جراح دو ایمپلنت را در جلوی فک و دو ایمپلنت را در پشت فک قرار می دهد و پس از آن پروتز کامل فک بر روی پایه های کاشته شده نصب می گردد. جالب است بدانید که در برخی از موارد دو ایمپلنت جلویی را کمی با زاویه قرار می دهد تا مقاومت آن ها افزایش پیدا کند.

  • کاشت دو ایمپلنت

در این تکنیک پروتز های دندانی بر روی دو ایمپلنت قرار می گیرند. زمانی که یک یا دو دندان در فک بالا باقی مانده باشد ، می توانند به نگه داشتن پروتز ها در دهان کمک نمایند. از همین رو به تعداد پایه های کمتری نیاز است. البته این موضوع به سلامت و قدرت ریشه دندان های اطراف نیز بستگی دارد و در برخی از موارد ممکن است دندانپزشک ترجیح دهد دندان های باقی مانده را نیز حذف نماید تا فک کاملا با دندان های ایمپلنت پر شود.

چه افرادی می توانند از ایمپلنت تمام دندان ها استفاده نمایند؟؟

همانطور که گفته شد این تکنیک باعث می شود تمامی فک پوشش یابد. بنابراین این متد درمانی برای کسانی مناسب است که اکثر دندان های خود را از دست داده اند. البته پیش از اقدام کردن برای هر کاری بهتر است شرایط شما توسط یک دندانپزشک متبحر ، مجرب و متخصص در زعفرانیه و شمال تهران یا دیگر مناطق ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا مشکلی برای شما رخ ندهد. یکی از مهم ترین مواردی که باید در زمان معاینه دندانپزشک به آن توجه کند کافی بودن تراکم استخوان فک است ، چرا که اگر تراکم استخوان در ناحیه تحت درمان به اندازه کافی نباشد نیاز است تا پیش از کاشت پیوند استخوان انجام داد. ایمپلنت تمام دندان ها برای کسانی که می خواهند جایگزینی با بیشترین شباهت به دندان های طبیعی خود داشته باشند انتخابی درست و مناسب می باشد. چرا که از نظر آن ها دندان ها باید با روش های جایگزین شوند که هم ظاهری شبیه به دندان های طبیعی داشته باشند و هم به اندازه آن ها کاربری داشته باشند تا محدودیتی برای آن ها ایجاد نکند.

لازم به ذکر است که سایر متد های جایگزین کردن دندان ممکن است باعث ایجاد محدودیت های در زمان خوردن غذا برای بیمار شود در حالی که با ایمپلنت تمام فک این مشکل به هیچ وجه ایجاد نمی شود.

ایمپلنت تمام دندان ها بهتر است یا دندان مصنوعی

سوالی که ممکن است ذهن خیلی از کسانی که اکثر دندان های خود را از دست داده اند ، درگیر کند این است که از ایمپلنت تمام فک استفاده کنیم یا دندان مصنوعی کدام یک از آن ها بهتر هستند؟ ممکن است برخی از بیماران به دلیل تفاوت قیمت های که وجود دارد ، دندان مصنوعی را انتخاب کنند اما نکته مهم تر این است که شما باید این مورد را در نظر بگیرید که کدام یک از روش های برای شما کاربرد بیشتری دارند و برای شما مناسب تر هستند. به عنوان مثال باید در زمان انتخاب در نظر داشته باشید که دندان های مصنوعی تقریبا هیچ تکه گاهی ندارد چرا که آن ها تنها بر روی لثه قرار می گیرند ، از همین رو این امکان وجود دارد تا این مسئله باعث سایش آن ها نیز شود. بنابراین دندان مصنوعی دوام بالایی نخواهد داشت. از سوی دیگر حذف کردن تمامی دندان ها و عدم وجود ریشه آن ها در استخوان فک باعث می شود با گذر زمان استخوان فک تحلیل رود.

طبق گفته های بهترین متخصص ایمپلنت دیجیتال در تهران ،  ایمپلنت تمام دندان ها چون در استخوان های فک کاشته می شود دوام و ماندگاری بالایی دارد. این مسئله نیز باعث می شود توانایی شما در جویدن غذا نیز بالا تر رود. ایمپلنت ها می توانند از لثه های شما حمایت کنند و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری نمایند. همچنین آن ها قادر هستند ظاهری زیبا و طبیعی تر نسبت به دندان های مصنوعی به شما دهند. تمامی این مزیت ها باعث می شود ایمپلنت تمامی دندان ها نسبت به دندان های مصنوعی برتری بیشتری داشته باشد.

 

ایمپلنت تمام دندان ها - دکتر باقری

 

مزایای ایمپلنت تمامی دندان ها

در متن فوق به برخی از مزیت های این پروسه اشاره کرده ایم اما در این بخش قصد داریم کمی مسائل را باز تر کنیم. از جمله مزایای که این پروسه دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عملکردی مشابه با دندان های طبیعی و واقعی

مهم ترین و اصلی ترین مزیت این تکنیک این است که با انجام آن ها شما فکر نخواهید کرد که دندان های خودتان را از دست داده اید. ایمپلنت ها قدرت جویدن را به طور کامل برای شما بازیابی می کنند. با کاشت آن ها شما می توانید به راحتی غذا بخورید  ، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید. آن ها از نظر ظاهری بیشترین شباهت را با دندان های واقعی دارند که همین مسئله باعث می شود اعتماد به نفس افراد افزایش پیدا کند.

  • ماندگاری طولانی مدت

پروتز و ایمپلنت تمام دندان ها با موادی ساخته می شوند که با بافت بدن سازگاری داشته باشد و مشکلی برای آن به وجود نیاورد. چنانچه به درستی از آن ها مراقبت کنید ، می توانید تا پایان عمر از آن ها استفاده نمایید. البته در برخی از موارد این امکان وجود دارد تا نیاز به ترمیم های جزئی باشد که مسئله بسیار مهمی نیست.

  • جلوگیری از تحلیل استخوان

تا زمانی که ریشه دندان های شما در فک می باشد ، استخوان فک شما دچار تحلیل نخواهد شد. اما به مرور زمان با خارج شدن ریشه دندان حجم استخوان فک کاهش پیدا می کند و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی برای بیمار به وجود اورد. طی تحقیقاتی که انجام شده است کاهش حجم در سال اول بی دندانی 25 در صد می باشد. قرار گرفتن پایه ایمپلنت در فک مانند ریشه دندان واقعی عمل می کند و مانع از کاهش تراکم استخوان می شود.

  • جلوگیری از دچار شدن به بیماری های لثه ای

دندان ها موجب استقامت لثه می شوند. نبودن آن ها باعث می شود لثه ها بسیار ضعیف شوند. در این صورت باکتری ها افزایش یافته و فرد به بیماری های لثه دچار می شود. با کاشت ایمپلنت تمام دندان ها بافت لثه تعضیف نمی شود چرا که پروتز ها به عنوان تاج دندان عمل می کنند و مانع از برخورد مستقیم مواد غذایی با لثه می شوند. از همین رو احتمال دچار شدن فرد به عفونت و بیماری های لثه ای را کاهش می دهد.

  • جلوگیری از افتادگی صورت و پیری زود رس

یکی از پیامد های ناپسند حذف کامل دندان ها جمع شدن پوست و پیری صورت می باشد. با حذف آن ها یک سوم پایین صورت شروع به فروپاشی می کند. این مسئله نیز منجر به بالا تر نشان دادن سن افراد می شود. با کاشت ایمپلنت تمامی دندان ها این اتفاق رخ نخواهد داد.