بسیاری از افراد به دلایل گوناگون دندان های خود را از دست می دهند. یکی از بهترین روش های جایگزین دندان های طبیعی کاشت دندان می باشد. ایمپلنت دارای ساختار کاملا غیر زنده بوده اما یک جایگزین مناسب برای ریشه دندان است. در این روش دندانپزشک و متخصص ایمپلنت با جراحی و با وسیله های مورد نیاز سوراخی در استخوان فک ایجاد کرده و ایمپلنت را درون آن قرار می دهد. می توانید برای بررسی اقدامات قبل از ایمپلنت دندان به دکتر محمدرضا باقری که یکی از پزشکان ماهر در انجام کاشت ایمپلنت در تهران ، زعفرانیه و شمال تهران بوده ، مراجعه کنید.

 

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

 

انجام اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

  • برای کاشت ایمپلنت اصلا عجله نکنید

یکی از موارد حساس و مهم اقدامات قبل از ایمپلنت دندان برای کاشت ایمپلنت برنامه ریزی و بررسی درست وضعیت فک، لثه و غیره است. تمامی سوالات خود را از پزشک مورد نظر خود بپرسید و بهترین تصمیم را از هر نظر برای کاشت ایمپلنت در نظر بگیرید.

روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توانید با پرس و جو درباره آن ها از فواید و مضرات کاشت ایمپلنت آگاه شوید. در اقدامات قبل از کاشت دندان ابتدا عکس برداری از بافت ها و ساختار استخوانی خود را انجام دهید. عکس سی تی اسکن خود را حتما به پزشک خود نشان دهید در این صورت پزشک می تواند به درستی محل مناسب قرار گرفتن ایمپلنت شما را تشخیص دهد بدون آن که عصب و دیگر بافت های مهم آسیب ببینند و احتیاجی به جراحی مجدد داشته باشد.

وجود نرم افزار های متفاوت جهت شبیه سازی کاشت ایمپلنت می تواند به شما در انجام دادن این کار و تصمیم گیری نهایی کمک بسیاری کند زیرا با شبیه سازی فک و دهان شما، قرار گیری ایمپلنت شما را به اتفاقات بعد از آن از نظر ظاهری اماده می کند. پزشک شما می تواند برای درد کمتر و کاهش آن از لیزر ها استفاده کند.

  • از برند و مدل ایمپلنت خود مطمئن باشید

یکی دیگر از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان توجه به برند، جنس و کشور تولید شده آن است. بسیاری از کشور های تولید کننده ایمپلنت مواد استفاده شده خود را بار ها مورد برسی و امتحان قرار داده اند که میتوان به آن ها اعتماد کرد؛ به نوعی می توان گفت این برند از ایمپلنت جواب خود را پس داده و خود را در میان برند های دیگر ثابت کرده است. بنابراین با پرسش از پزشک و انجام تحقیقات لازم بهترین نوع آن را انتخاب کرده و از پزشک خود بخواهید که برای شما استفاده کند. به هر حال برای استفاده از ایمپلنت به دنبال بهترین برند و بهترین مارک آن باشید.

از دیگر موارد حساس و مهم روکش های ایمپلنت هستند که جنس آن ها بسیار مهم بوده  زیرا این روکش ها تحت فشار مستقیم و در شرایط مختلفی در دهان قرار می گیرند. برخی از روکش دندان ها دارای مقاومت بسیار بالایی بوده است که بیشتر برای دندان های اسیاب مناسب است زیرا فشار بیشتری بر آن ها در هنگام خوردن غذا وارد می شود. اما برخی دیگر به علت رعایت جنبه های زیبایی مناسب دندان های جلو بوده که طرح لبخند شمارو زیبا می کند.

  • دریافت تصویر قبل و بعد از پزشک

می توان در اقدامات قبل از ایمپلنت دندان به این موضوع نیز اشاره کرد. دریافت تصویر بعد از کاشت ایمپلنت تصویری خوب از نتیجه ی کار برای شماست و می توانید با استفاده از تصاویر سوابق پزشک را در درمان مراجعان قبل از خودتان نگاه کنید و خروجی کار پزشکتان را بررسی کنید ،به راحتی تصمیم بگیرید.

  • بررسی وضعیت دندان های اطراف ، لثه و استخوان

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از ایمپلنت دندان ، بررسی کردن سلامت و استقامت بافت های اطراف ناحیه تحت درمان می باشد که آیا در وضعیت خوبی قرار دارند یا خیر. در برخی موارد که استخوان ها وضعیت مناسب و مطلوبی ندارند باید پیوند استخوان و یا لثه انجام شود. به این معنا که ابتدا بافت لثه و یا استخوان فک ترمیم شده و بعد اقدام به درمان صورت می گیرد. وضعیت لثه، سلامت دندان های مجاور دارای اهمیت بسیاری است که حتما در اقدامات قبل از عمل باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

 

  • امکان شکستگی در ایمپلنت

ایمپلنت هم ممکن است مانند سایر اقدامات پزشکی دچار شکستگی شود. همانند دیگر درمان های دندان امکان وجود خطا و اشتباه پزشکی وجود دارد و صد در صد کار شما بدون اشکال انجام نخواهد شد بنابراین در لیست اقدامات قبل از ایمپلنت دندان بررسی تمامی موارد را قرار دهید و از پزشک مربوطه خود سوال کنید تا از جنس مواد مصرفی، زمان انجام کار و نحوه انجام آن به شما توضیحات لازم را بدهد.

  • هزینه کاشت ایمپلنت از جمله اقدامات قبل از کاشت

هزینه کاشت ایمپلنت دندان در تهران هم از جمله اقدامات مورد نیاز است که باید بررسی شود.این مورد بستگی به نوع  و جنس مواد مصرفی دارد. اکثر پزشکان ایرانی از ایمپلنت های کره ای، اروپایی و آمریکایی استفاده می کنند اما این ها فاکتورهای کیفیت ایمپلنت به حساب نمی آیند زیرا هر کدام از آن ها به چند دسته مختلف با کیفیت های متفاوت تقسیم می شوند.

  • سن مراجعه کننده برای کاشت ایمپلنت

یکی از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان توجه به سن افراد می باشد. تمامی افراد باید برای کاشت ایمپلنت حتما 18 سال داشته باشند؛ به منظور رشد کافی فک و استخوان ها؛ در غیر این صورت و استفاده از ایمپلنت در سن کمتر از 18 سالگی ممکن است روکش دندانی کوتاه تر به نظر آید چرا که به مرور سایر دندان ها رشد خواهد کرد و تنها دندان کاشته شده قادر به رشد نمی باشد و بیمار دچار دفرمی صورت می شود. برای کودکان و کسانی که ناهنجاری های خیلی وسیعی مانند اکتودرمال دیسپلازی که ممکن است هیچ دندانی نداشته باشند ،  رنج می برند ،  می توان از ایمپلنت استفاده نمود. در غیر این صورت در شرایط نرمال و روتین از کاشت دندان استفاده نمی شود. 

  • بررسی مشکلات به علت عدم انجام کاشت

درواقع افراد بسیار کمی نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند و باید در موارد اقدامات قبل از ایمپلنت دندان آن را در نظر بگیرند: بیماران مبتلا به دیابت در صورت عدم کنترل بیماریشان، بیماران تحت درمان رادیوتراپی به ویژه در ناحیه فک و صورت، برخی از افراد که به مدت طولانی تحت درمان بیس فسفونات بوده اند نمی توانند استفاده کنند مگر در مواردی به تشخیص دکتر دندان پزشک. با مراجعه به دکتر دندانپزشک محمد رضا باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی در زعفرانیه و شمال تهران می توانید تمامی موارد و مشکلات را بررسی کنید و از ایشان برای ایمپلنت دندان خود مشاوره بگیرید.

رعایت بهداشت دهان و دندان الزامی است!!

یکی از مهم ترین نکات اقدامات قبل از ایمپلنت دندان که باید حتما رعایت شود رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد که در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار و مهم می باشد. بهداشت دهان و دندان در دوران کار گذاری ایمپلنت بسیار حیاتی می باشد. به همین منظور مراقبت صحیح و توصیه های دندانپزشک بعد از درمان در رابطه با نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان در ناحیه تحت درمان می تواند رضایت افراد را برای همیشه به دنبال داشته باشد. از همین رو به این نکته حتما توجه داشته باشید و به آن عمل کنید.

استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین سه بار در روز پیش از کاشت دندان منعی ندارد. روش استفاده از آن بسیار ساده بوده و بعد از میل کردن هر وعده غذایی نیاز است تا مسواک بزنید و پس از آن به اندازه یک درب دهان شویی رقیق را به مدت یک دقیقه در دهان خود نگهداری و تا یک ساعت بعد از آن به دهانتان آب نزنید و غذا میل نکنید.

انتخاب بهترین دندانپزشک کاشت ایمپلنت در زعفرانیه و شمال تهران

اگر از دندانپزشکی در گذشته خدمات گرفته اید و از نحوه خدمات رسانی و تجربه پزشکان و کادر درمان رضایت دارید ، می توانید این پروسه را پیش همان دندانپزشک انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که بهتر است این کار را نزد پزشکی متخصص و با سابقه در زمینه کاشت دندان انجام دهید چرا که فردی که از تبحر ، تجربه و تخصص بالایی برخوردار است می تواند موثر تر باشد و نتایج بهتری را به وجود اورد. چنانچه برای درمان مورد نظر خود به دنبال دندانپزشک هستید اصلا عجله نکنید و با حوصله و سر وقت از ویژگی های بهترین دندانپزشک پروتز های دندانی شمال تهران یا دیگر مناطق تهران آگاه شوید و بر اساس آن پزشک خود را انتخاب کنید.

خوب است برای بررسی سابقه و مهارت پزشک نمونه کار های اینمپلنت دندانپزشک مورد نظر خود را ببینید و در رابطه با نحوه انجام ایمپلنت ، قیمت نهایی آن ، برند مورد استفاده ، مراقبت های بعد ، خدمات بعد از کاشت و غیره سوال بپرسید. دندانپزشکی بهتر است و می توان او را برای انجام این فرایند انتخاب نمود که به سوال های شما پاسخ کامل و صادقانه دهد و در نتیجه شما در پایان جلسه مشاوره احساس کنید برایتان زمان کافی را اختصاص می دهد.

کسب آگاهی در خصوص مشکلاتی که ممکن است به وجود آید !!

بهتر است به عنوان یک متقاضی بدانید که قرار است با چه مشکلاتی رو به رو شوید. آگاهی در این رابطه باعث می شود تا شما تصمیمات درستی را بگیرید و در آخر از پروسه درمان خود ناراضی نشوید. پرسیدن سوال در این زمینه می تواند کمک بسیار زیادی به شما در زمان انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران کند. چرا که برای پاسخ دادن به این سوال نیاز است تا پزشک صداقت داشته باشد و اولویت خود را سلامتی بیمار و خلق بهترین نتایج قرار دهد.

سوالات پر تکرار اقدامات قبل از کاشت دندان

  • آیا روند کاشت ایمپلنت سخت است؟

اگر نگران سختی و درد آن ها هستید باید بگوییم، فکر کردن به قراردادن پیچ ها داخل فک و لثه ها امری نگران کننده است در صورتی که جراحی اصلا تهاجمی نبوده و علائم شایع، درد، تورم، خونریزی، تنها با مصرف دارو قابل پیشگیری و درمان می باشد.

درد کاشت ایمپلنت به نوع جراحی آن بستگی دارد و این که پزشک از چه تکنیک هایی در جراحی خود از آن استفاده کند. درد ایمپلنت به آستانه ی تحمل درد افراد هم بستگی دارد که در هر شخصی متفاوت است. برای اطمینان خاطر میتوانید به دکتر محمد رضا باقری بهترین متخصص ایمپلنت دندان در زعفرانیه و شمال تهران مراجعه کنید.

  • چه قدر زمان لازم است تا ایمپلنت جوش بخورد؟

در شرایط مختلف مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت متفاوت است. در مواردی  که فک بالا لیفت سینوس انجام شده باشد بهتر است 1 الی 2 ماه زمان بیشتری صرف شود تا به خوبی جوش بخورد، انواع گرافت استخوانی و یا اسپیلیت کردن استخوان هم ممکن است زمان جوش خوردن را تغییر دهد. در برخی موارد که تراکم استخوانی کمتر است باید زمان بیشتری لحاظ شود تا تراکم به اندازه مطلوب خود برسد، اما یک قانون کلی برای تمامی افراد وجود دارد که در فک بالا 4 ماه زمان لازم است و در فک پایین 3 ماه. به همین علت باید تمامی موارد اقدامات قبل از ایمپلنت دندان انجام شود.

  • آیا ایمپلنت همانند دندان های واقعی عمل می کند؟

ایمپلنت ظاهرا شبیه به دندان های شما خواهد بود و بسیار طبیعی به نظر می رسد و همچنین از نظر عملکرد همانند دندان های طبیعی مقوام و قوی عمل می کند. بنابراین می توانید هر غذایی را دوست دارید میل کنید و از آن لذت ببرید.

  • آیا ایمپلنت به استخوان فک آسیب می زند؟

یکی از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان دانستن میزان مضر بودن جنس آن است؛ همانطور که گفته شد جنس ایمپلنت از تیتانیوم بوده و در محیط بدن کاملا خنثی عمل می کند. در شرایط طبیعی ایمپلنت هیچ واکنش منفی و مضری از خود نشان نمی دهد بلکه تمایل دارد به صورت کاملا طبیعی جذب استخوان فک شود.

  • به افرادی که دندان قروچه می کنند ایمپلنت توصیه می شود؟

بهد از انجام اقدامات قبل از ایمپلنت دندان؛ دندان پزشک در ابتدا وضعیت روی هم قرار گرفتن دندان ها و کنترل فشار آن ها بر هم را کنترل می کند تا فشاری بر ایمپلنت وارد نشود. افرادی که دارای دندان قروچه (براکسیسم ) قبل از شروع درمان کنترل می شود و هیچ مانعی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد.

جراحی ایمپلنت در چه مراحلی انجام میشود؟

طبق گفته های بهترین دندانپزشک زعفرانیه و شمال تهران ، پس از بررسی های قبل ایمپلنت امور زیر انجام می گردد.

  • ابتدا ناحیه تحت درمان با استفاده از تزریق ماده بیحسی موضعی ، بی حس می شود.
  • جراح دندان یک شکاف کوچکی بر روی لثه ایجاد می کند تا محلی برای کاشت ایمپلنت ایجاد شود.
  • سپس با استفاده از دریل مخصوص محل ایمپلنت بر روی استخوان فک را مشخص می کند.
  • حال در این مرحله پیچ تیتانیومی ایمپلنت جا گذاری می شود.
  • با قرار دادن این پیج در استخوان فک، دندان پزشک به بافت های فک اجازه می دهد تا ترمیم پیدا کند و به صورت کاملا طبیعی استخوان برای ترمیم احتیاج به زمان دارد.
  • قبل از نصب تاج بر روی پیچ ایمپلنت لثه ها باید به صورت کامل بهبود پیدا کنند.
  • در مرحله ی آخر و پس از بهبود یافتن لثه ها روکش بر روی قطعه ایمپلنت که اصطلاحان اوتمن نامیده می شود متصل می شود.