یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمینه ایمپلنت دندان در تهران وجود دارد تغذیه بعد از ایمپلنت دندان است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. همانطور که می دانید بعد از کاشت به دلیل اینکه ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و کاملا ادغام می گردد ، به فرد قدرت جویدن را می دهد تا بتواند از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرد. البته این مسئله تنها مربوط به بهبودی کامل بعد از درمان می باشد و برای یک درمان موفقیت آمیز باید در چندین هفته ابتدایی که زمان استقرار دندان جدید است باید از رژیم غذایی جدیدی استفاده گردد. سوالی که بعد از انجام عمل کاشت دندان در ذهن اکثر متقاضیان مطرح می گردد این است که بعد از ایمپلنت کردن دندان هایمان چه غذایی بخوریم. این پرسش یک سوال اساسی و ساده است که ما در این مقاله از سایت دکتر محمدرضا باقری بهترین متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت کردن دندان در زعفرانیه ، شمال تهران قرار است به آن پاسخ دهیم.

 

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

 

میزان اهمیت اینکه بعد از کاشت دندان چه رژیمی داشته باشیم

اگر چه که در چند روز ابتدایی درمان بعد از انجام عمل جراحی ممکن است غذا خوردن چندان خوشایند و لذت بخش نباشد اما اهمیت بسیار زیادی دارد که حتما باید به صورت مرتب و روزانه غذا بخورید و مطابق یک رژیم غذایی مناسب عمل کنید. همانند هر عمل جراحی دیگری پس از کاشت دندان نیاز است تا از خوردن برخی خوراکی ها خودداری کنید و برخی از خوراکی های که ممکن است باب میلتان نباشد را در سبد غذایی خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که نحوه تغذیه بعد از ایمپلنت دندان تاثیر مستقیمی بر روی نتایج و میزان ماندگاری آن ها دارد. پس همه وعده های غذایی خود را میل کنید. خوردن و آشامیدن منظم علاوه بر اینکه باعث می شود انرژی و مواد مغذی مورد نیاز شما فراهم آورد ، باعث می شود تا روند بهبودی شما تسریع یابد و شما سریعتر به نتایج دلخواه و ایده آلتان برسید. مصرف غذاهای مناسب در هر مرحله از روند بهبودی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و موفقیت طولانی مدت کاشت دندان به این امر بستگی دارد. افراد دیابتی نیز باید در طی این مراحل عادات و دستورالعمل های غذایی خود را حفظ نمایند و به صورت مرتب میزان قند خون خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا بتوانند از دچار شدن به مشکلاتی همچون عفونت و عوارض متعدد مربوط به دیابت پیشگیری کنند.

چند ساعت بعد از ایمپلنت می توان غذا خوردن را شروع کرد؟

بعد از انجام عمل جراحی کاشت دندان ، گاز استریل بر روی ناحیه تحت درمان قرار می گیرد تا مانع از بروز خونریزی شود. از همین رو باید برای شروع تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ابتدا صبر کنید تا خونریزی به صورت کامل قطع شود. به طور کلی بهتر است بعد تا گذشت 1 الی 2 ساعت بعد از جراحی از خوردن مواد غذایی اجتناب فرمایید و صبر کنید تا بی حسی شما به طور کامل از بین برود. بهتر است بدانید که غذا خوردن و جویدن مواد غذایی در زمانی که هنوز آثار بی حسی باقی مانده است می تواند مشکلات بزرگی را مانند گاز زدن زبانتان را به همراه داشته باشد. در رابطه با اینکه بعد از گذشت این مدت زمان از چه نوع غذاهای استفاده کنید در ادامه توضیحاتی را بیان نموده ایم که توصیه می کنیم حتما مطالعه بفرمایید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان در ساعات اولیه

همانطور که گفته شد در روز های ابتدایی بعد از جراحی ایمپلنت نیاز است تا بسیار مراقب تغذیه خود باشید ، چرا که ایمپلنت ها بسیار حساس هستند و با کوچک ترین فشار ممکن می توانند مشکل برای شما به وجود آورند. از همین رو بهتر است در این دوران از خوردن غذاهای که نیاز به فشار بسیار زیادی دارند یا باید آن ها را بجوید پرهیز کنید چرا که این امر باعث درد و خونریزی شما می شود.

در ساعات ابتدایی باید به خاطر داشته باشید که نباید از هیچ نوع مواد غذایی داغی استفاده کنید و اینکه خوردن مایعات خنک در ساعات اولیه بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد. به خاطر داشته باشید که شما نباید برای مصرف مایعات از نی استفاده کنید چرا که این کار باعث میشود در زمان مکیدن و نوشیدن مایعات با نیروی مکش به ایمپلنت کاشته شده در دهان شما فشار بسیار زیادی وارد کند و بر روی روند بهبودی آن تاثیر مستقیم بگذارد. لازم به ذکر است که اگر برای کاشت ، عمل پیوند استخوان انجام داده اید بهتر است برای تغذیه بعد از ایمپلنت دندان به مدت یک ماه استفاده از نی را برای مصرف نوشیدنی ها از ذهنتان بیرون کنید. خوراکی های و مواد غذایی که بهتر است در ساعات اولیه و مهم بعد از گذشت حداقل 2 ساعت و از بین رفتن اثر دارو های بی حسی مصرف کنید به شرح زیر می باشد.

  • آب
  • آب میوه طبیعی که ترجیحا بدون قند و شکر باشد.
  • شیر
  • میلک شیک بدون تکه های جامد
  • اسموتی
  • بستنی
  • آب آناناس

توصیه می شود برای نوشیدن موارد فوق از موادی استفاده کنید که خنک و سرد باشند تا به کاهش تورم شما کمک کند. به بیانی دیگر می توانیم بگویم شما در 24 الی 48 ساعت اولیه بعد از کاشت دادن ، باید تنها رژیم غذایی مایع خنک داشته باشید و از مصرف نوشیدنی های گرم اجتناب نمایید.

نکاتی در خصوص مایعات مصرفی در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

 جالب است بدانید که اغلب دندانپزشکان بعد از انجام عمل های درمانی ، مصرف فراوان مایعات را توصیه می کنند. به خصوص اگر در پروسه درمان از ارام بخش یا بیهوشی عمومی استفاده شده باشد. مصرف مایعات به منظور آبرسانی کافی به بدن و تامین انرژی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. اما همانطور که گفته شد بهتر است یادتان باشد که از نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد نباید استفاده کنید. به عنوان مثال نوشیدنی های و  آب میوه های شفاف و غیره اسیدی که تمایل دارید مصرف کنید ابتدا در گوشه ای قرار دهید تا به دمای اتاق برسد و سپس بنوشید. قهوه یا چای گرم و نه داغ نیز مورد قبول است اما باید در این میان نیز به مقدار کافئین مصرفی خود توجه داشته باشید چرا که کافئین می تواند منجر به کم ابی بدن شود.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان پس از یک هفته

مواد غذایی و نوع تغذیه شما تاثیر بسیار زیادی بر روی روند بهبودی و درمان دارد به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب مواد غذایی مصرفی خود داشته باشید. لازم است این نکته را به یاد داشته باشید که هر نوع عمل جراحی متفاوت است و شما باید دستورالعمل های بعد از انجام جراحی که بهترین دکتر کاشت ایمپلنت دندان به شما توصیه کرده است دنبال کنید و آنچه که از نظر وی قابل قبول می باشد را استفاده کنید. برخی از جراحی ها نیاز دارد که بیمار تا مدت طولانی در رژیم مایع یعنی مصرف مایعات و غذاهای آبکی ، قرار بگیرد و پس از آن شروع به مصرف غذاهای نرم کند. غذاها را بهتر است با مخلوط کن به خوبی نرم و مخلوط کنید. با استفاده از مخلوط کن شما می توانید نوشیدنی ها و اسموتی های سالم ، خوش طعم و خوش رنگی را تهیه کنید که استفاده از ان ها در روند بهبودی شما تاثیر بسیار زیادی می گذارد. شما در یک هفته ابتدایی باید از تغذیه بعد از ایمپلنت دندان شما نرم باشد. این بدین معنی است که برای غذا خوردن باید از مواد غذایی نرمی که نیاز به جویدن ندارند استفاده کنید. در هفته اول علاوه بر مایعاتی که در قسمت فوق ذکر شده است ، می توانید غذاهایی همانند موارد زیر استفاده کنید:

  • سس سیب و موز له شده
  •  یخ های میوه ای و بستنی ها
  • پنیرهای نرم مانند ریکوتا
  • غلات پخته شده مثل گندم یا بلغور و جو دو سر
  •  ژله و پودینگ
  • کاپ کیک و کیک پنیر
  • پوره سیب زمینی ( می توانید برای استفاده از آن از سیب زمینی پخته شده نیز مصرف کنید اما بهتر است از خوردن پوست آن خودداری کنید.)
  •  سوپ های شفاف خامه ای یا هر نوع گوشت نرم
  •  ماست و پنیر دلمه و نرم
  •  سبزیجات بخار پز
  • کره بادام زمینی نرم (بادام ، فندق یا کره بادام زمینی که سرشار از پروتئین و ویتامین هستند به شما در این زمان کمک بسیار زیادی می کنند.)

 

آب نمک بعد از ایمپلنت - دکتر باقری

 

آب نمک بعد از ایمپلنت

استفاده از آب نمک بعد از کاشت دندان یکی از دستورالعمل هایی است که بعد از جراحی دهان بسیاری از ایمپلنتولوژیست ها به بیماران خود پیشنهاد می دهند. به طور کلی شما باید کار هایی را انجام دهید که به روند بهبودی شما و همچنین حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند. در واقع راه های بسیار زیادی برای مدیریت نشانه ها مرتبط با جراحی ایمپلنت وجود دارد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که دهان خود را با آب نمک بشوید. به یاد داشته باشید که نباید نمک را در سبد تغذیه بعد از ایمپلنت دندان خود قرار دهید ، تنها باید دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

به طور طبیعی نمک حاوی خواص درمانی مختلفی است که به بهبود وضعیت دهان و دندان شما بعد از جراحی کمک شایانی خواهد کرد. آب نمک بعد از ایمپلنت جریان خون را در دهان افزایش داده و در نهایت بهبودی سریع تر خواهد شد. علاوه بر تمامی این موارد ، آب نمک به رفع باکتری های موجود در دهان کمک بسیاری کرده و می تواند از بروز عفونت های بعد از جراحی جلوگیری کند. در حقیقت آب نمک باعث پایین نگه داشتن سطح باکتری ها خواهد شد.

یکی از مزیت های بزرگ استفاده از این روش کمک درمانی این است که نمک به راحتی در دسترس بوده و می توانید آب نمک را در خانه نیز تهیه کنید. شما می توانید به راحتی این محلول را در خانه مخلوط کرده و استفاده کنید. البته در زمان شستن دهان باید ملایمت داشته باشید چرا که بعد از کاشت دهان و دندان های شما حساس و دردناک هستند و باید هر کاری را با احتیاط کامل انجام دهید.

پس از کاشت باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنید؟

دندانپزشکان برای بهبود سریع تر پس از جراحی ، توصیه می کنند از مصرف برخی مایعات و غذاها خودداری نمایید. به عنوان مثال اگر به شما توصیه می کنند از نوشیدنی های خنک استفاده کنید در مقابل گوش زد خواهند کرد که از مصرف نوشیدنی های گرم و داغ اجتناب کنید. چرا که این نوع مواد نه تنها باعث ایجاد درد و ناراحتی در شما می شوند بلکه التهاب را نیز به همراه دارند. همچنین توصیه می کنند برای رعایت تغذیه بعد از ایمپلنت دندان از مصرف الکل خودداری کنید. بخصوص اگر داروی خاصی برای شما تجویز شده است ؛ چرا که الکل می تواند بافت اطراف ناحیه کاشت ایمپلنت را تحریک کند و همچنین احتمال بروز خونریزی را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟

بعد از ایمپلنت دندان، رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند به بهبود سریع‌تر و راحت‌تر شما کمک کند. در زیر به برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانید مصرف کنید، اشاره می‌کنم:

غذاهای مناسب بعد از ایمپلنت دندان

  • غذاهای نرم: مانند ماست، موز، و سیب‌زمینی پوره شده.
  • سوپ‌ها: سوپ‌های رقیق و گرم، به ویژه سوپ‌های سبزیجات یا مرغ که نیاز به جویدن ندارند.
  • غذاهای پروتئینی: تخم‌مرغ آب‌پز یا املت نرم، که پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
  • غذاهای فیبری: پوره‌های میوه‌ای مانند پوره سیب یا موز که به هضم کمک می‌کنند.
  • مغزها و دانه‌ها: مانند دانه چیا یا دانه کدو، اما بهتر است به صورت آسیاب شده مصرف شوند.
  • نوشیدنی‌های گرم: چای‌های گیاهی و نوشیدنی‌های گرم که باعث تسکین می‌شوند.
  • آب: به‌دلیل اهمیت هیدراتاسیون، حتماً آب کافی بنوشید.

رعایت این نکات می‌تواند به بهبودی سریع‌تر شما کمک کند. همچنین، بهتر است با دندان‌پزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب بعد از ایمپلنت مشورت کنید.

اگر بعد از کاشت ایمپلنت محدودیت‌ های تغذیه ای را رعایت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

عدم رعایت محدودیت‌های تغذیه‌ای بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند عوارضی ایجاد کند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

  • عفونت: مصرف غذاهای ناسالم یا شیرین ممکن است باعث افزایش خطر عفونت در ناحیه کاشت ایمپلنت شود. عفونت می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود، از جمله از دست دادن ایمپلنت های انجام شده.
  • آسیب به ایمپلنت: غذاهای سفت و ترد می‌توانند به ایمپلنت و لثه‌ها آسیب برسانند، که ممکن است باعث حرکت ایمپلنت یا شکست آن شود.
  • درد و ناراحتی: مصرف غذاهای داغ یا تند می‌تواند باعث تحریک ناحیه کاشت شده و موجب درد و ناراحتی بیشتری شود.
  • خونریزی: جویدن غذاهای سخت ممکن است به بافت‌های نرم اطراف ایمپلنت آسیب برساند و باعث خونریزی شود.
  • کاهش فرآیند بهبودی: عدم رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند روند بهبودی را کند کند و زمان بهبودی را افزایش دهد.
  • مشکلات گوارشی: غذاهای نامناسب می‌توانند به مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و ناراحتی معده منجر شوند.

به همین دلیل، رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای پزشک و توجه به نیازهای خاص بدن در دوران بهبودی بسیار مهم است. اگر مشکلی در ناحیه کاشت ایمپلنت احساس کردید، حتماً با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.